Tragedi Linas
http://fuziahsalleh2.wordpress.com/2008/12/16/talk-by-lynas-corp/
1.
Thank you to MP Fuziah
Salleh for creating awareness on this issue. Please feel free to use the
following account of events for your further action.I was at this talk last night. It
began at 8.30pm and finished around 11.00pm. Turnout was quite good: the hall
was full, with Kuantan citizens from many walks of life. The main bulk of the presentation
and question and answer session was fielded by Tuan Haji Mashal Ahmad, General
Manager of Lynas Malaysia. One lady called May presented tree planting
programmes and a Chinese national gentleman (GM of the Chinese arm of Lynas)
talked about how they convinced the local Chinese authorities to give the
approval of their plant only to be foiled by central Chinese government policy
to apply restrictions on rare earth production and import/export duties
increase. There were also some foreigners in the audience, whom I assume are
working for Lynus.
Some background info: Lynus Corp
just completed their first mining operation of Lanthanide rare earth oxides at
Mount Weld, 1000km away from Perth. The oxides which are at roughly 15% purity
would be purified at an on-site facility before transported to the nearest port
and shipped to Kuantan Port. The concentrated ore would be transported by lorry
to Lynus’s Advanced Materials Plant at Gebeng Industrial Site for further
processing. At the moment, the ore is being stockpiled, awaiting completion of
the on-site concentration plant (due in July 2009).
Tn Haji Mashal’s presentation gave a
little introduction to Lynas, their commitment to the environment and
transparency, emphasising the safety of the concentrated rare earth ore (how
safe it is to be next to a lorry carrying the ore on the road, how radiation
exposure to the public and workers are below international radiation exposure
limits, etc), why Kuantan was chosen (easy access to port; water, power
utilities readily available in contrast to Terengganu although EIA in
Terengganu was completed; possible to build a sulphuric acid plant to provide
sulphuric acid for use in cracking rare earth oxides), and distanced themselves
from Asian Rare Earth in Perak (different rare earth ores of lower
radioactivity being produced).
In response to a question from the
public, it was also mentioned that non-radioactive wastes (including wastes
that has had their radioactivity leached) will be used in the manufacture of
gypsum boards, and some will be made into fertiliser. The radioactive waste,
termed water leach residue, is generated at around 3,400 metric tonnes per
year. This radioactive waste will be compacted in a clay vessel lined with high
density polyethylene and stored while Lynas invests into research to find out
possible uses of this waste.
The processing plant will require
500 cubic meters per hour of water, equal to 3 Olympic-size swimming pools
daily. In response to a question from the public concerned about current water
shortages, it appears that water will be sourced from local authorities and a facility
unit.
However, the following are the
questions from members of the floor which were NOT satisfactorily answered:
1. Can Lynas give a guarantee that
our people and especially our children would be safe in the future following
their operations here in Kuantan?
2. What is the impact on the
environment should a ship carrying the ore from Australia sink in Kuantan
waters?
3. Can Lynas provide us with copies
of all reports and assessments pertaining to approval of the plant in Kuantan?
This is so that during the next engagement, members of the public will have had
time to peruse and digest the material, and also have experts look over it.
(Lynas is only willing to display the pertinent documents during the next
engagement).
4. What is the storage capacity for
the radioactive waste? How many years’ worth of waste have you got room for?
5. What should happen in the event
that the rare earth technology becomes obsolete, and the plant is shut down?
Would Lynas still be responsible for the radioactive waste it has stored?
6. Do you practice health-tracking
of your workers, and hence have there been any cases of radiation-related
illnesses of people working with Lynas?
7. Has there been any incidents
involving radiation at a Lynus facility?
8. If the community disagrees with
the building of this plant, will Lynus stop construction and move to another
site such as Abu Dhabi, whom we have been informed by you, are willing to
provide land free of charge?
9. What is the environmental impact
of the sulphuric acid plant that Lynus is going to build? Has an EIA study been
completed for the sulphuric acid plant?
I came away from this meeting deeply
troubled.
I am wondering how approval could have been given for a potentially hazardous project that has no idea what to do with their radioactive waste.
I am wondering how approval could have been given for a potentially hazardous project that has no idea what to do with their radioactive waste.
Although Lynus has gone to great
pains to assure us of the low levels of radiation of their ore and waste, is
there any guarantee at all that it will not leach into our local rivers, and
ultimately our water supply? What are the potential hazards of that? Lynus
assured us that a worker spending his working year standing 1 meter away from
the ore will receive a very low dose of radiation. What about the dose received
by those who drink it in their water?
Comment by Concerned Citizen | December 17, 2008
2.
org kuantan bukan bodoh
boleh digula- gulakan oleh syarikat multinational kita tidak menolak
pembangunan tetapi apakah harga yang harus dibayar untuk pembangunan
tersebut?nyawa dan kesihatan tidak boleh dijual beli.
Comment by hama | December 18, 2008
3.
Dear Concerned Citizen
Thank You for your feedback
Next Plan of Action, I’m thinking of forming a special taskforce that can pursue this matter for the benefit of the rakyat, consisting of concerned citizens like you goodself. Also we want the ministry to be committed to a detailed EIA (Environmental Impact Assessment) . Please continue in your effort to educate the public on their rights and the risks of this industry.
Thank You for your feedback
Next Plan of Action, I’m thinking of forming a special taskforce that can pursue this matter for the benefit of the rakyat, consisting of concerned citizens like you goodself. Also we want the ministry to be committed to a detailed EIA (Environmental Impact Assessment) . Please continue in your effort to educate the public on their rights and the risks of this industry.
Take Care
Fuziah
Fuziah
4.
1. Rare Earth:
Naturally occurring oxides of the lanthanide metals. It’s the same material mentioned in Bukit Merah.
2. Bukit Merah Case- a web blog
http://redmummy.blogspot.com/2006/10/10th-week-2nd-final-assignment-for.html
3. More historial events on Bukit Merah, do google search on: ‘ bukit merah rare earth’
Naturally occurring oxides of the lanthanide metals. It’s the same material mentioned in Bukit Merah.
2. Bukit Merah Case- a web blog
http://redmummy.blogspot.com/2006/10/10th-week-2nd-final-assignment-for.html
3. More historial events on Bukit Merah, do google search on: ‘ bukit merah rare earth’
5.
saya setuju dengan
pendapat dan concern dari semua.
cuma beberapa soalan saya utk kita tanya diri sendiri.
cuma beberapa soalan saya utk kita tanya diri sendiri.
Sejauh manakah pengetahuan kita
tentang radioaktif…? adakah kita layak untuk memberi sebarang komen “menentang”
jika kita sebenarnya bukan expert dlm bidang radioaktif ni..? senang cerita
la…..dok bising2 sangat nie, kita tahu ke apa unit SI yg di guna utk ukur
radioaktif..?
tahukah kita semu…sebenarnya byk
lagi source of radiation exist in our daily life….byk kan membaca before
talk….cau..!
salam.
Comment by Shah | December 24, 2008
6.
I am deeply trouble by
this project,absolutely no idea that this plant was in Gebeng.How can the state
govt approved this project quietly?Look what has happen in Bukit Merah,people
are suffering from cancer.MNS should protest against it instead of trying to
fool the people.
Shah,why not you stay in Bukit Merah
where the site has been abandoned by Asia Rare Earth with your family,I sure
the land there is dirt cheap.
Comment by stk | December 24, 2008
7.
Puan,
Saya sangat sangat mengalukan dan menyokong program bantahan yang di kendalikan oleh Puan dan Keadilan Kuantan. Kata orang orang tua, malang tak berbau, dan memang pun bahan radiasi ni tak berbau dan tak terlihat. Maka banyak lah langkah langkah dan jaminan dari pihak yang membina kilang tersebut serta kerajaan untuk mengadakan langkah langkah bagi mengawal kebocoran dan pencemaran radiasi ini.
Persoalannya bukan langkah langkah pengawalan yang perlu di risaukan, tapi yang perlu dipikirkan ialah sekiranya berlaku kemalangan sehingga terjadi kebocoran, apakah langkah yang akan di ambil oleh pihak syarikat.
Apakah kawalan dan tindakan sekiranya berlaku kebocoran.
Seperti yang umum tahu, bahan radiasi ini adalah bahan yang halimunan, ( tak dapat di lihat oleh mata kasar ). Kalau sekawan lembu masuk ke kebun, bolehlah di elak atau di halau keluar, tapi kalau pencemaran radiasi dah berlaku, tunggu saja dan lihat siapa yang tak bernasib baik.
Jaminan dari pihak berkuasa pula, apa yang tertera di akhbar baru baru ini ialah,
kita akan pantau agar syarikat akan mematuhi segala peraturan dan piawaian
yang di tetapkan. Janji yang di suarakan sekadar janji yang jarang di kotakan.
Nak pantau bahan yang tak boleh di kesan dengan pancaindera biasa ?
Harga barangan keperluan yang naik pun dok pantau tak habis habis dan tak turun turun.
Saya sangat setuju dengan penjelasan Puan sebelum ini yang bimbang dengan kerbekesanan penguatkuasaan di negara kita. Terlau banyak kuatkuasa yang tak mencapai tahap kejayaan di negara kita di sebabkan oleh amalan rasuah.
Oleh itu janji pantan memantau ni hanya sekadar sedap didengar sahaja.
Berbalik kepada kelulusan pembinaan kilang tersebut. Saya mendapat maklumat, Kilang yang akan didirikan ini menghadapi masaalah bekalan Gas asli yang tidak mencukupi untuk menampung keperluan oerasi kilang tersebut.
Amat menghairankan, kilang bertaraf multinasional saperti ini , tidak mengambil kira keperluan asas ( gas ) sebelum memeterai perjanjian dgn agensi kerajaan negeri. Sedangkan orang kampung yang nak bina rumah pun, menilai dulu kemudahan infrastruktur saperti bekalan air,letrik , peparitan dsb, sebelum pembinaan di mulakan. Saya melihat dan menilai bahawa keadaan untuk memeterai perjanjian ini seperti ini terlalu terdesak. Ya lah di mana lagi nak dibina kalau kerajaan terengganu pun dah tolak dan negara negara lain yang perhatin dengan keselamatan rakyat pun tolak.
(Yang penting sain dulu, yang lain kita pikir kemudian.)
Bagi mereka mereka yang di sedang berkerja di syarikat berkenaansekarang ini, memang akan mempertahankan syarikat, mungkin gaji yang mereka perolehi lebih penting dari nyawa dan keselamatan orang lain termasuk diri mereka dan keluarga mereka sendiri. Itu perkara biasa,sehingga nanti kalau anak mereka sendiri di lahirkan cacat atau mati atau mereka di serang cancer baru mereka sedar. Gaji sejuta pun tak bermakna lagi.
Nasi dah jadi bubur. Sesal dahulu berpendapatan sesal kemudian tiada berguna lagi. Mintak di jauhkan bala
Saya sangat sangat mengalukan dan menyokong program bantahan yang di kendalikan oleh Puan dan Keadilan Kuantan. Kata orang orang tua, malang tak berbau, dan memang pun bahan radiasi ni tak berbau dan tak terlihat. Maka banyak lah langkah langkah dan jaminan dari pihak yang membina kilang tersebut serta kerajaan untuk mengadakan langkah langkah bagi mengawal kebocoran dan pencemaran radiasi ini.
Persoalannya bukan langkah langkah pengawalan yang perlu di risaukan, tapi yang perlu dipikirkan ialah sekiranya berlaku kemalangan sehingga terjadi kebocoran, apakah langkah yang akan di ambil oleh pihak syarikat.
Apakah kawalan dan tindakan sekiranya berlaku kebocoran.
Seperti yang umum tahu, bahan radiasi ini adalah bahan yang halimunan, ( tak dapat di lihat oleh mata kasar ). Kalau sekawan lembu masuk ke kebun, bolehlah di elak atau di halau keluar, tapi kalau pencemaran radiasi dah berlaku, tunggu saja dan lihat siapa yang tak bernasib baik.
Jaminan dari pihak berkuasa pula, apa yang tertera di akhbar baru baru ini ialah,
kita akan pantau agar syarikat akan mematuhi segala peraturan dan piawaian
yang di tetapkan. Janji yang di suarakan sekadar janji yang jarang di kotakan.
Nak pantau bahan yang tak boleh di kesan dengan pancaindera biasa ?
Harga barangan keperluan yang naik pun dok pantau tak habis habis dan tak turun turun.
Saya sangat setuju dengan penjelasan Puan sebelum ini yang bimbang dengan kerbekesanan penguatkuasaan di negara kita. Terlau banyak kuatkuasa yang tak mencapai tahap kejayaan di negara kita di sebabkan oleh amalan rasuah.
Oleh itu janji pantan memantau ni hanya sekadar sedap didengar sahaja.
Berbalik kepada kelulusan pembinaan kilang tersebut. Saya mendapat maklumat, Kilang yang akan didirikan ini menghadapi masaalah bekalan Gas asli yang tidak mencukupi untuk menampung keperluan oerasi kilang tersebut.
Amat menghairankan, kilang bertaraf multinasional saperti ini , tidak mengambil kira keperluan asas ( gas ) sebelum memeterai perjanjian dgn agensi kerajaan negeri. Sedangkan orang kampung yang nak bina rumah pun, menilai dulu kemudahan infrastruktur saperti bekalan air,letrik , peparitan dsb, sebelum pembinaan di mulakan. Saya melihat dan menilai bahawa keadaan untuk memeterai perjanjian ini seperti ini terlalu terdesak. Ya lah di mana lagi nak dibina kalau kerajaan terengganu pun dah tolak dan negara negara lain yang perhatin dengan keselamatan rakyat pun tolak.
(Yang penting sain dulu, yang lain kita pikir kemudian.)
Bagi mereka mereka yang di sedang berkerja di syarikat berkenaansekarang ini, memang akan mempertahankan syarikat, mungkin gaji yang mereka perolehi lebih penting dari nyawa dan keselamatan orang lain termasuk diri mereka dan keluarga mereka sendiri. Itu perkara biasa,sehingga nanti kalau anak mereka sendiri di lahirkan cacat atau mati atau mereka di serang cancer baru mereka sedar. Gaji sejuta pun tak bermakna lagi.
Nasi dah jadi bubur. Sesal dahulu berpendapatan sesal kemudian tiada berguna lagi. Mintak di jauhkan bala
Wassalam.
Comment by abutumin | December 24, 2008
8.
Projek Lynas.
At the end, you all think what will happen.
Lynas and whoever on their side will face the community.
Lets try other means first. Ifit doesn,t works lets go out on street and BERSIH.
What do you think YB.
At the end, you all think what will happen.
Lynas and whoever on their side will face the community.
Lets try other means first. Ifit doesn,t works lets go out on street and BERSIH.
What do you think YB.
Comment by abutumin | December 24, 2008
9.
Thank you to MP Fuziah
Salleh for your concern and action on this matter. I am happy that more of us
are becoming aware of this issue that can potentially impact us all. I would be
very interested to see that the EIA on Lynas’ Gebeng site be made available
publicly. I went to the site the next day after the talk and saw that piling
works are already in progress. I saw that there was a meeting recently held
about this.
Dear Shah, I too was on the other
side of the fence, namely I previously was turned off by ‘hysterical’ reactions
by members of the public towards anything remotely radioactive, GM foods, etc.
Which is why I decided to listen to
the Lynas’ talk, to hear for myself what they have to say instead of getting my
information secondhand.
I came to the meeting well-prepared.
I read up on Lynas’ corporate background, researched rare earth, the Bukit
Merah incident. I have worked with radioactive material briefly, so am familiar
with the safety issues, health screening and tracking, etc.
Whether or not we, the public, have the
technical know-how to evaluate the impact of radioactivity, what is the S.I.
unit for radiation, etc, is irrelevant in this case. What IS relevant is that
Lynas does not know what to do with their radioactive waste. This they admitted
themselves. Their solution is to store the waste on site while they figure out
what to do with it. What if they never do? Has an EIA been done with this
scenario in mind? If so, I would like to read it.
Until all questions and doubts have
been satisfactorily answered, we the public, especially since we live here,
have EVERY right to continue to seek answers. Do not EVER let anyone else try
to convince you that you do not.
Comment by Concerned Citizen | December 25, 2008
10.
Thanks to concerned
citizen, I have posted what you wrote on facebook and created a group to get
Kuantan people to support not to get this started until they have prove
everything black and white and guarantee us our future living in Kuantan. Those
who use facebook, please join the group for more discussion. I am not going to
allow my children grow up with their health will be threaten by this billion
dollar company!!
11.
Well done,Kuantangal!We
need to show people power to stop this project which can bring hazard to
Kuantan citizens.
The project should be terminate
immediately since the lynas can’t provide any strong prove or evidence to
answer people queries.
Why our government never learn from
the history?(so sad…)It always come out EXCUSES but not solution when anything
happens.Why not we prevent before anything happen?All of us learn since primary
: Prevention is better than cure….
Hopefully the state government
especially our MB can really look at this issue if u love Pahang citizens…
Comment by KuantanLover | December 29, 2008
12.
Good Morning YB,
I came to know about this issue when I was interviewed for a post in Lynas Kuantan but frankly speaking our Tuan Hj Mashal the GM For Lynas Malaysia is not just an ordinary person, he knows what he is doing. I am not of his background but sure he is a very technical/scientific knowledgeable individual. I am very experienced engineer and now working in Korea. I was asked a few “Technical Operations” questions and to me not many people/engineer/professional can really know to ask that kind of question and correct me when I answer it wrong, no many I can tell not many but he can so… my point is he knows what is he doing. The only problem is our what the so call “Authority”… they have to set-up the monitoring team to monitor the plant according to the guide and rules that they have to follow.
This is a very big investment, the company also not that stupid to throw away the money just like that. They have for sure calculated the risks. They read about the Asian Rare Earth stories and still they choose our country. We in-fact very fortunate to be selected and creating a job opportunities to us. WHAT WE HAVE TO DO IS NEVER LET GO OUR THOUGHT TODAY FOR TOMORROW…KEEP A VERY GOOD EYES ON THEM AND DON’T LET THE RESPONSIBLE “AUTHORITY” TO SIT IN THE OFFICE ENJOY THEIR “COMFORT CHAIRS” WITHOUT BEING PUSH TO DO THEIR JOB.
We get opportunities but never loose our life to the developments.
Wassalam…
I came to know about this issue when I was interviewed for a post in Lynas Kuantan but frankly speaking our Tuan Hj Mashal the GM For Lynas Malaysia is not just an ordinary person, he knows what he is doing. I am not of his background but sure he is a very technical/scientific knowledgeable individual. I am very experienced engineer and now working in Korea. I was asked a few “Technical Operations” questions and to me not many people/engineer/professional can really know to ask that kind of question and correct me when I answer it wrong, no many I can tell not many but he can so… my point is he knows what is he doing. The only problem is our what the so call “Authority”… they have to set-up the monitoring team to monitor the plant according to the guide and rules that they have to follow.
This is a very big investment, the company also not that stupid to throw away the money just like that. They have for sure calculated the risks. They read about the Asian Rare Earth stories and still they choose our country. We in-fact very fortunate to be selected and creating a job opportunities to us. WHAT WE HAVE TO DO IS NEVER LET GO OUR THOUGHT TODAY FOR TOMORROW…KEEP A VERY GOOD EYES ON THEM AND DON’T LET THE RESPONSIBLE “AUTHORITY” TO SIT IN THE OFFICE ENJOY THEIR “COMFORT CHAIRS” WITHOUT BEING PUSH TO DO THEIR JOB.
We get opportunities but never loose our life to the developments.
Wassalam…
Comment by AdnanMT | January 7, 2009
13.
After reread comments
from Concerned Citizen I’m very agreeable to his views and of-course not to
forget Shah. Kita tak patut membuang peluan yg di berikan kepada kita begitu
saja. Kita perlu betul-betul mengkaji dan betul-betu tahu tentang apa yang kita
perkatakan.
Kita cuba sekurang-kurangnya memberi peluang kepada yang benar-benar tahu tentang perkara ini memberi kita nasihat yang sepatutnya. Bila kita sakit kita memberi kepercayaan kepada Doktor untuk cuba menyembuhkan penyakit kita selain berdoa (Yang Utama) kepada Yang Maha Pencipta. Untuk memerentah negara kita memberi kepercayaan kepada parti yang kita rasakan layak memerentah walau pun yang menyokong dan menentang hampir sama banyak tepai tetap percaya kepada sistem yang kita ada. Begitulah kepada “Rare Earth Plant” ni. Kita kena memberi kenyakinan kepada yang berpengetahuan memberi kita nasihat dan seterusnya kita kena menyerahlan segala2nya kepada yang maha kuasa.
Kita cuba sekurang-kurangnya memberi peluang kepada yang benar-benar tahu tentang perkara ini memberi kita nasihat yang sepatutnya. Bila kita sakit kita memberi kepercayaan kepada Doktor untuk cuba menyembuhkan penyakit kita selain berdoa (Yang Utama) kepada Yang Maha Pencipta. Untuk memerentah negara kita memberi kepercayaan kepada parti yang kita rasakan layak memerentah walau pun yang menyokong dan menentang hampir sama banyak tepai tetap percaya kepada sistem yang kita ada. Begitulah kepada “Rare Earth Plant” ni. Kita kena memberi kenyakinan kepada yang berpengetahuan memberi kita nasihat dan seterusnya kita kena menyerahlan segala2nya kepada yang maha kuasa.
Setakat yang tahu (Bukan Pakar Ya!!!). Rare Earth ni terbahagi kepada 2 – 1. Lantanide 2. Actinide.
Most of the Lantanide are stable. Uranium & other dangerous rare earth substances/minerals in ACTINIDE .
Apa yang saya dapati daripada laman web lynas, bahan yang mereka proses ialah dari Siri Lantanide.
Jangan terkejut kalau saya bagitahu bahan-bahan ini sebenarkannya di gunakan sebagai bahan untuk menghasilkan tube televison, kanta kamera, lampu kalimantang dan sebagainya. Kalau nak di kira walau pun sudah di jadikan bahan siap tapi masih merbahaya kan?
Itule sama jugalah dengan “Talian Voltan Tinggi” di laporkan akan menghasilkan “Brain Cancer” begitu juga dengan Hand Phone, rasanya semua orang tahu kut?
Saya rasalah kalau kita betul-betul sayangkan negara dan generasi kita akan datang kita fight untuk mendapatkan wakil dari komuniti untuk memantau kilang tersebut. Dia orang tentunya tak mahu rugi and sudah tentu dia sanggup untuk membayar gaji individu terbabit kalau kita benar-benar meletakkan syarat bagi tidak membantah perjalanan syarikat kilang terbabit.
Mereka tentunya sanggup membelanjakan wang mereka untuk mencari cara untuk menghapuskan sisa radioaktif mereka dan kita kena sentiasa memantau mereka.
Saya seorang jurutera profesional dan salah satu dari pengalaman saya ialah bekerja sebagai jurutera kapal selama lebih 15 tahun. Semasa bekerja di atas kapal tersebut saya selalu membawa bahan kimia yang negara lain tidak mahu menerimanya dan di lambakkan ke negara kita tanpa pengetahuan semua dan saya tidak mempunyai kuasa untuk melaporkan perkara tersebut lagipun tidak ada sesiapa yang mahu mendengar saya. Untuk kali ini saya sangat gembira dan suka hati berkongsi pengalaman dan pengetahuan untuk memberikan kita ruang untuk hidup.
Wassalam..
Comment by AdnanMT | January 7, 2009
14.
I’m very happy when I
opened again this site today (after abt a mth I didn’t do so) a lot of healthy
discussion and information shared among us. Big clap to all of us…!
I’ve been staying in ktn since 10 yrs ago and all of my kids were born here….and I don think to make any more move to other places unless GOD has another good plan to me….but if there is, hope not Bkt Merah. Of course me also don want ktn to become like bkt. Merah.
What had happened at bukit merah was an indicator of “low” knowledge level on radioactive in our people (last time lah…..but not now haa…!!) and also method of radioactive waste disposal system / technology / transboundary. Sebab tu jugalah “Basel Convention” di adakan. Poor that before ARE plant bkt merah was set up….NO Environmental Impact Assessment was conducted….! Maybe some of us knew that EIA was only imposed in M’sia since last 10+ yrs ago. Maknanye sebelum itu dah berapa byk investment pengilangan (esp) di buat thru out m’sia w/o details impact assessment. Added wt sometimes poor monitoring/enforcement by the local authority worsens the situation…..I agree…!! May be the authority has also their own problem and capability….which we cannot deny this. Even EIA is not a total prevention, guarantee and solution to any “accident / fatality”…but is a good explanation on methods and measures (env mgmt) describes in it. I didn’t get chance to take a view on the EIA details but I’m trying to do so now…but how..? unless I have org dalam in DOE.
Does anyone here know that besides this company, actually there is/are other company in Gebeng holding / dealing with radioactive material in their process which is apparently higher in radiation? Is this one reached to everyone concern..?
I enjoy watching movie thru PDP/LCD, I use my laptop day and night, I’m able to say hello to all my friends / relative thru my hp, I use my V6’s engine car even more often after I knew that the petrol was pre-treated by radioactive material for less hazard emission, I’m able to do this and that thru all the machines…in fact my current work also using a lot of “longer life” equipments which some of the components are made from 15th metallic elements which consist of radioactive materials…as what En. Adnan dah ceritakan kepada kita….Lanthanides / Cerium / Europium, many more…all those are REO and they are radioactive but nobody can deny it exists surrounding us in our daily live…..as long as the radiation emission is still within range that can be tolerate by human body. These are the materials that this syarikat nak process and produce (as what I know lah…). We are dealing with radioactive in our daily live…it just we don KNOW / fully AWARE of the reality (not all of us but…a lot of us…)
When we say abt “radioactive”… don straight imagine of “nuclear” power plant like what happenend at “Chernobyl” ….which I think memang dengan tahap kepakaran dan “kealpaan” rata-rata orang M’sia sekarang masih tak mampu utk mengendalikannya. I used also to be one of certified “Radiation Officer” in my carrier path and I knew the tahap keradioaktifan. That is what I meant serahkan kepada mereka yg pro…..mereka lebih tahu tentang keupayaan rakyat malaysia dan keupayaan local authority serta technology to handle the situation. If this syarikat ni memang nak process / generate material which is highly health impact to local people, “dah lama dah….” MIDA / DOE / AELB / MINT akan ban this project…kerana itulah polisi kerajaan sekarang ni…..lagi satu, I’m a Chemical Engineer…but I’m not pro to any current gov / oppsition parties.
Saya bukan staff syarikat ini, bukan juga menyokong operasi kilang ini atau juga menetangnya kerana siapa lah sy…but ingin sy katakan di sini, kita jgn cepat melatah dengan perkembangan sekeliling (walau apa sj isu…politik, gossip artis, gosip opis, gosip rumahtangga org lain) tanpa mengetahui cerita sebenar…..dapatkan informasi hanya dari mereka yg betul2 pakar…unless kalau kita rasakan kita adalah “the best” and tak percaya kepada kepakaran org lain. The issue of their waste disposal is a “good point” to be talked further.
….anyway I’m happy that we have a good platform to discuss and throw our concern and info….we just need to bring it to a more “higher” level…which mean that rakyat yg betul2 berpengetahuan dan berinformasi sebelum bertindak…like some of us do.
I’ve been staying in ktn since 10 yrs ago and all of my kids were born here….and I don think to make any more move to other places unless GOD has another good plan to me….but if there is, hope not Bkt Merah. Of course me also don want ktn to become like bkt. Merah.
What had happened at bukit merah was an indicator of “low” knowledge level on radioactive in our people (last time lah…..but not now haa…!!) and also method of radioactive waste disposal system / technology / transboundary. Sebab tu jugalah “Basel Convention” di adakan. Poor that before ARE plant bkt merah was set up….NO Environmental Impact Assessment was conducted….! Maybe some of us knew that EIA was only imposed in M’sia since last 10+ yrs ago. Maknanye sebelum itu dah berapa byk investment pengilangan (esp) di buat thru out m’sia w/o details impact assessment. Added wt sometimes poor monitoring/enforcement by the local authority worsens the situation…..I agree…!! May be the authority has also their own problem and capability….which we cannot deny this. Even EIA is not a total prevention, guarantee and solution to any “accident / fatality”…but is a good explanation on methods and measures (env mgmt) describes in it. I didn’t get chance to take a view on the EIA details but I’m trying to do so now…but how..? unless I have org dalam in DOE.
Does anyone here know that besides this company, actually there is/are other company in Gebeng holding / dealing with radioactive material in their process which is apparently higher in radiation? Is this one reached to everyone concern..?
I enjoy watching movie thru PDP/LCD, I use my laptop day and night, I’m able to say hello to all my friends / relative thru my hp, I use my V6’s engine car even more often after I knew that the petrol was pre-treated by radioactive material for less hazard emission, I’m able to do this and that thru all the machines…in fact my current work also using a lot of “longer life” equipments which some of the components are made from 15th metallic elements which consist of radioactive materials…as what En. Adnan dah ceritakan kepada kita….Lanthanides / Cerium / Europium, many more…all those are REO and they are radioactive but nobody can deny it exists surrounding us in our daily live…..as long as the radiation emission is still within range that can be tolerate by human body. These are the materials that this syarikat nak process and produce (as what I know lah…). We are dealing with radioactive in our daily live…it just we don KNOW / fully AWARE of the reality (not all of us but…a lot of us…)
When we say abt “radioactive”… don straight imagine of “nuclear” power plant like what happenend at “Chernobyl” ….which I think memang dengan tahap kepakaran dan “kealpaan” rata-rata orang M’sia sekarang masih tak mampu utk mengendalikannya. I used also to be one of certified “Radiation Officer” in my carrier path and I knew the tahap keradioaktifan. That is what I meant serahkan kepada mereka yg pro…..mereka lebih tahu tentang keupayaan rakyat malaysia dan keupayaan local authority serta technology to handle the situation. If this syarikat ni memang nak process / generate material which is highly health impact to local people, “dah lama dah….” MIDA / DOE / AELB / MINT akan ban this project…kerana itulah polisi kerajaan sekarang ni…..lagi satu, I’m a Chemical Engineer…but I’m not pro to any current gov / oppsition parties.
Saya bukan staff syarikat ini, bukan juga menyokong operasi kilang ini atau juga menetangnya kerana siapa lah sy…but ingin sy katakan di sini, kita jgn cepat melatah dengan perkembangan sekeliling (walau apa sj isu…politik, gossip artis, gosip opis, gosip rumahtangga org lain) tanpa mengetahui cerita sebenar…..dapatkan informasi hanya dari mereka yg betul2 pakar…unless kalau kita rasakan kita adalah “the best” and tak percaya kepada kepakaran org lain. The issue of their waste disposal is a “good point” to be talked further.
….anyway I’m happy that we have a good platform to discuss and throw our concern and info….we just need to bring it to a more “higher” level…which mean that rakyat yg betul2 berpengetahuan dan berinformasi sebelum bertindak…like some of us do.
Wasalam.
Comment by Shah | February 2, 2009
15.
Received the news that
the work has to be suspended due to insufficient fund. Means this was been
given green light to start work?
Comment by Kuantangal | February 18, 2009
16.
Dear Mr,AdnanMT.
You look too high on that Guy.
Although you thought he is very technical and scientific knowledgeable, have
you forgotten or maybe you slip through that he has no experience and never
ever master the production of Rare earth production before. Even the Australian
has never gone through the experience operating the Rear Earth base production
Plant. Correct me if I am wrong. Could you name me which site of this world
Lynas Coporation has built up their Plant. He was just an Engineering Manager
when he was in Petronas Penapisan.If he is not an ordinary person, then what he
is ? An angle or a god who could determine what will happen in future and can
stop accident from happening.
Don,t praise him too high. You know him less than a year,
I know him better than himself. He is a good politician at work and good at horse riding.
He is just consuming his time before the retirement in next 2 or 3 years. By the time if any accident occur, he has already gone.
Don,t praise him too high. You know him less than a year,
I know him better than himself. He is a good politician at work and good at horse riding.
He is just consuming his time before the retirement in next 2 or 3 years. By the time if any accident occur, he has already gone.
Not to further due, lets proceed to
the business.
You were mentioning about so call the ‘Authority’have to set up the monitoring team to monitor the plant according to the guide and rules that they have to follow.
You were mentioning about so call the ‘Authority’have to set up the monitoring team to monitor the plant according to the guide and rules that they have to follow.
Looks like not even the production
plant is set up, everybody is washing their hand, and pointing finger to
others.
Who is the Authority ?
Who set the rules ?
I guess the Authority is the EIA /DOE /MINT etc.
They set the rules and you have to follow their rules.
I agree with you that they have to set up a monitoring team. The monitoring team is to monitor an ensure that the Plant team is following and not breaching their procedure ,guidance, rules and regulation that they have set up.
Who is the Authority ?
Who set the rules ?
I guess the Authority is the EIA /DOE /MINT etc.
They set the rules and you have to follow their rules.
I agree with you that they have to set up a monitoring team. The monitoring team is to monitor an ensure that the Plant team is following and not breaching their procedure ,guidance, rules and regulation that they have set up.
Replying to your statement above:
If the company is not that stupid and so smart, why they did not built up the Plant at or nearby their mining at Mount Weld 1000 KM from Perth. After all the raw material is already there it is more economical in term of cost and capital. They can save a lot of money on transportation.
My guess is their goverment did not bless.
Don,t tell us that Australian does not have facilities such as Sea Port,Power ,water etc.
They are much developing than Malaysia. Their mentality has much better thinking in terms of life and safety of their citizen.
If the company is not that stupid and so smart, why they did not built up the Plant at or nearby their mining at Mount Weld 1000 KM from Perth. After all the raw material is already there it is more economical in term of cost and capital. They can save a lot of money on transportation.
My guess is their goverment did not bless.
Don,t tell us that Australian does not have facilities such as Sea Port,Power ,water etc.
They are much developing than Malaysia. Their mentality has much better thinking in terms of life and safety of their citizen.
What is so great about Job
opportunity compare to human life. Can your wife turn you back with money if
you have die. Its ok although you have already gone, your family in good wealth
enjoying your Insurance Policy. But what happen to the poor villages.
We are not talking weather the accident is going to happen or not. Nobody knows except god. We say that there is a room to happen and we think its better to avoid it rather than face it. This is not something that you can visulize when it leaks and spread the radioactive.
What could Lynas do if it leaks ?
This not something that you want or may try. This is about human life.
Yes, someone is saying we have already exposed to radiation due to most of our household appliances such as TV, Phone,letrik bla bla bla. Well enough is enough,why should we add more. Look at the life spend of the human nowadays. Getting shorter and shorter, even the Cancer cases is increasing.
Those appliance are just small portion that we utilise.
The Lynas waste is damped huge and stranded in land field for long long period. Think about it.
Another victim is the asset. What would you think the asset value within the area would be if one single accident happen due to the radioactive waste leakage and its publish.
I think nobody dares to buy or invested even the offer is buy one free one.
We are not talking weather the accident is going to happen or not. Nobody knows except god. We say that there is a room to happen and we think its better to avoid it rather than face it. This is not something that you can visulize when it leaks and spread the radioactive.
What could Lynas do if it leaks ?
This not something that you want or may try. This is about human life.
Yes, someone is saying we have already exposed to radiation due to most of our household appliances such as TV, Phone,letrik bla bla bla. Well enough is enough,why should we add more. Look at the life spend of the human nowadays. Getting shorter and shorter, even the Cancer cases is increasing.
Those appliance are just small portion that we utilise.
The Lynas waste is damped huge and stranded in land field for long long period. Think about it.
Another victim is the asset. What would you think the asset value within the area would be if one single accident happen due to the radioactive waste leakage and its publish.
I think nobody dares to buy or invested even the offer is buy one free one.
Sorry for being rough.
You work for money we work for people’s life.
Ingatlah: Jangan bersubahat menjadi pembunuh, nanti di akhirat di persoalkan.
You work for money we work for people’s life.
Ingatlah: Jangan bersubahat menjadi pembunuh, nanti di akhirat di persoalkan.
JANGAN BENARKAN PERISTIWA BUKIT
MERAH TERJADI DI TEMPAT KITA.HENTIKAN PEMBINAAN KILANG RARE EARTH YANG SEDANG
DALAM PEMBINAAN DI GEBENG KUANTAN.
Petikan sebahagian dari laporan dan kejadian benar yang di bukukan oleh Persatuan Penguna Pulau Pinang tahun 1985.Kejadian akibat pencemaran bahan Radioaktif diBukit Merah Perak tahun 1979 – 1992
Bermula dengan usahasama Syarikat
Mitsubishi memulakan operasi kilang pada tahun 1980, penduduk
dan masyarakat Bukit Merah Taiping Perak mula merungut mengenai asap busuk dari
kilang yang meloyakan, menyebabkan sesak nafas dan memedihkan mata.
Keadaan bertambah teruk apabila
kesihatan penduduk mula terjejas dengan tanda tanda kekerapan batuk dan selsema,
malah lebih menyedihkan ada yang menderita akibat leukaemia,kematian bayi bayi,
kelahiran cacat,dan darah mereka di racuni bahan radiasi (Plumbum) apabila di
diagnos.
Sebahagian dari peristiwa sedih dan
akibat yang berlaku dari kesan pencemaran radioaktif di Bukit Merah Perak.
Chang Wai Seng 9 tahun di lahirkan
di Bukit Merah. March 1989 Chang telah di diagnos kerana mengidap barah lymphoblastic leukaemia.
Dia menghabiskan masa dua bulan di Hospital Universiti Petaling jaya menjalani
proses chemotherapy. Bila balik dari perubatan keadaan nya terlalu uzur dengan
kepalanya botak akibat chemotherapy. Pada tahun 1992 penyakit leukaemia mula
menyerang ususnya. Sewaktu penulisan masih di teruskan, dia baru selesai
menjalani satu lagi proses chemotherapy selama 6 bulan.
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 40
Seperti Chang Wai Seng,Shin Kok
Cheong 7 tahun yang tinggal beberapa kilometer dari Kilang ARE (Bukit Merah)
mengidap myelocytic
leukaemia. Sementara Chong Woon How 2 tahun juga di diagnos setelah
keluarganya berpindah keluar dari Bukit Merah. Ketiga tiga mereka melalui
penderitaan yang panjang namun nasib mereka baik kerana masih hidup ketika buku
ini di tulis tahun 1993.
Lam Lai Kuan ( perempuan) di
lahirkan di Bukit Merah. Januari 1989 Lai di kesan menghidapi acute lymphatic
leukaemia.Dia terpaksa melalui perubatan yang menyakitkan di
Hospital besar Ipoh. Amat malang sistem ketahanannya dilemahkan oleh serangan
kanser. Dia
meninggal pada tahun 1991 sewaktu berumur 13 tahun.
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 40/41
Koh Poo Onn pengusaha kasut di
hidapi lympatic
leukaemia pada berumur18 tahun. Pada mula mukanya menjadi kuning.
Doktor mengesyaki dia mengidap demam kuning. Tapi demamnya berlarutan. Kemudian
Doktor di Hospital Ipoh mendapati ia mengidap leukaemia. Doktor menasihatinya
supaya berpindah dari Bukit Merah atas alasan penyakit leukaemia yang di hadapi
telah melemahkan sistem ketahanan dirinya dan risiko terdedah kepada radiasi
atau toxic. Atas nasihat Doktor dia meninggalkan pekerjaannya, berpindah dan
tinggal bersama kawannya di Menglembu. Oleh kerana kemiskinan, keluarganya
tidak dapat membantu membiayai kos perubatan. Dia meninggal dunia pada tahun
1992.
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 41
Koh Boh Aun didiagnos dan di dapati
mengidap acute
lymphoblastic leukaemia pada tahun 1987. Meninggal pada tahun 1991 semasa berumur
6 tahun
Lee Mun Jen didiagnos dan didapati
mengidap acute
lymphoblastic leukaemia pada tahun 1987. Meninggal pada tahun 1990
semasa berumur 6 tahun. Keluarganya pada tahun 1987. Meninggal pada tahun 1990
semasa berumur 6 tahun. Keluarganya pindah ke daerah lain tapi sudah terlambat.
1990 Seorang kanak kanak Adrien Fong
, tinggal lebih kurang 300 - 400 meter dari kilang tersebut, menghidapi Cyanotic Heart Defects.
Mati sejurus selepas cuba memulihkan keadaan komplikasi jantung.
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 41
Januari 1989, pekerja kilang
tersebut (ARE) Ahmad Zanuri Sahari 22 tahun, mengadu pening kepala dan penglihatannya kabur,dia
dinasihatkan oleh panel doktor syarikatnya supaya di masukkan ke hospital. Dia meninggal seminggu
kemudian selepas keadaannya semakin teruk sehingga ia koma. Setelah
di diagnos di dapati mengalami radang dan bengkak pada bahagian otaknya. Sel darah putihnya
di kesan terlalu rendah dari kadar biasa. Mengikut Dr. Bertell: Ia petanda
kelemahan pada sistem ketahanan.
July 1992, seorang remaja perempuan
berumur 13 tahun mati selepas 3 hari di masukkan ke Hospital. Saperti Ahmad
Zanuri, dia mengalami sakit kepala semakin teruk sehingga koma. Setelah
di diagnos di dapati mengalami radang dan bengkak pada bahagian otaknya dan sel darah
putihnya di kesan terlalu rendah dari kadar biasa saperti apa yang berlaku pada
Zanuri. Dia tinggal setengah kilometer dari kilang tersebut.
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 42
Pada March tahun 1989, seorang kanak
lelaki berumur 2 tahun dari Pusing lebih kurang 10 kilometer dari kilang ARE
telah di masukkan ke hospital besar Ipoh kemudiannya di pindahkan ke Universiti
Hospital Petaling jaya dimana dia meningal dunia. Dia mengalami septicaemia –
jangkitan pada keseluruhan darahnya. Menurut Dr. Bertell: Darah putih yang sepatutnya melindungi kanak
kanak tersebut dari jangkitan secara perlahan telah dimakan oleh kuman kanser.
Terdapat satu kes pelik berlaku pada
Pancharvarnam seorang perempuan berumur sekitar 20. Dia mempunyai 2 orang anak
yang sihat dan cerdas yang lahir sebelum tahun 1985. Pada tahun 1988 dia
melahirkan anak ketiga. Malangnya kelahiran anak itu mengalami kecacatan
yang dinamakan microcephaly
( kepalanya kecil terjulur dari lehernya dan sepasang telinga yang besar)
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 42 /43
Selain dari peristiwa dan keadian
yang berlaku saperti yang tersebut sebelum ini, terdapat ramai lagi yang
mengalami nasib malang di antaranya: Woo Chee Hoe, mati pada November 1992
setelah koma selama 3 tahun. Kesan mengalami barah otak.
Lai Kuan dan P’ng Siew kedua duanya melahirkan bayi
cacat.Lai Kuan melahirkan anak yang mengalami kes jantung berlubang
sementara anak P’ng Siew dilahirkan terencat akal. Selain kes leukemia, berlaku banyak kematian
misteri dan kelahiran tidak normal, satu keadaan kesihatan yang serius terjadi
di persikataran Bukit Merah.
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 44
Keseluruhan kanak kanak di kampung
persekitaran yang di perika didapati terdapat keracunan kadar plumbum dalam darah
mereka. Oleh kerana darah mereka telah di cemari oleh plumbum, risiko mereka
terdedah kepada radiasi amat tinggi yang boleh menyebabkan kematian.
Pada tahun 1988 selepas 16 bulan
kilang ARE beroperasi ujian darah keatas 44 orang kanak kanak telah di lakukan
oleh Dr. Jayabalan. Kesemua kanak kanak tersebut didapti terdapat pencemaran plumbum
di dalam darah mereka. Purata kadar plumbum ialah 27.5 ug/dl. Kadar
ini 126 peratus lebih tinggi dari kanak kanak yang diuji pada tahun 1987.
Menurut Doktor 5 peratus dari kanak kanak ini berada di paras tinggi yang cukup
untuk mengakibatkan kerosakan pada otak mereka .
Dari buku Radioactive Poisoning in
Bukit Merah oleh Consumer’ Assosiation of Penang Muka surat 45
Semoga peristiwa peristiwa dan
kejadian yang berlaku tersebut memberi sedikit kesedaran dan pengetahuan kepada
kita tentang betapa bahayanya kesan Radioaktif yang di keluarkan oleh sisa
bahan yang di proses dari REAR EARTH.
Kata simpulan bahasa:
Ingat sebelum terkena – Jimat sebelum habis.Sesal dahulu berpendapatan – Sesal kemudian tidak berguna lagi.
Ingat sebelum terkena – Jimat sebelum habis.Sesal dahulu berpendapatan – Sesal kemudian tidak berguna lagi.
Comment by abutumin | February 21, 2009
17.
Assalamualakum wt dan
selamat sejahtera,
Saya keciwa dengan apa yg dilakukan oleh YB Fuziah Salleh sekarang ini. Sebagai seorang Islam dan seorang YB, beliau sepatutnya membawa pemikiran rakyat berdasarkan kepada fakta dan kebenaran. Apa yang kita lakukan sebagai pemimpin akan disoal jawap oleh Allah di kemudian hari, setiap perkataan, setiap perbuatan dan budi bicara akan disoal oleh Allah. Disebabkan itu tanggungjawab sebagai pemimpin bukannya mudah, kerana you are answerable for everything and anything that you do at any time. Pernahkan YB bertanyakan atau meminta pendapat kepada agensi atom Malaysia ( jangan tanya kepada Lynas sebab mungkin mereka ada agenda sendiri ) tentang perkara kilang Rare Earth di Gebeng itu? Tahukah YB yang lembaga atom Malaysia itu diterajui oleh orang Melayu, Islam yang berkelayakkan dalam bidang masing2 sehingga sebilangan dari mereka pernah diberi tanggungjawab menerajui IAEA (Agensi Atom Antarabangsa Dunia)? …itu input dari pakcik saya yg bekerja kat petronas….cuba YB selidik kebenaran ini. Cara YB memburukkan kerajaan secara tidak langsung menjatuhkan air muka pegawai agensi atom malaysia yang telah meluluskan projek rare earth tersebut. Saya pasti ada di antara pegawai tersebut adalah Pak Pak haji yang cemerlang dalam bidang teknologi. Cara YB Fuziah telah mencemarkan imej cendiakawan Islam itu sendiri!! Sayang orang-orang pandai Islam sesama Islam bergaduh sesama sendiri kerana politik. Sepatutnya kita bersatu membangunkan negara, mengukuhkan masyarakat.Bagaimana orang Islam akan maju jika YB memainkan politik secara begini semata mata kerana tidak diundang melawat ke Australia, semata mata kerana ingin memburukkan kerajaan. Malu lah YB Fuziah!
Saya keciwa dengan apa yg dilakukan oleh YB Fuziah Salleh sekarang ini. Sebagai seorang Islam dan seorang YB, beliau sepatutnya membawa pemikiran rakyat berdasarkan kepada fakta dan kebenaran. Apa yang kita lakukan sebagai pemimpin akan disoal jawap oleh Allah di kemudian hari, setiap perkataan, setiap perbuatan dan budi bicara akan disoal oleh Allah. Disebabkan itu tanggungjawab sebagai pemimpin bukannya mudah, kerana you are answerable for everything and anything that you do at any time. Pernahkan YB bertanyakan atau meminta pendapat kepada agensi atom Malaysia ( jangan tanya kepada Lynas sebab mungkin mereka ada agenda sendiri ) tentang perkara kilang Rare Earth di Gebeng itu? Tahukah YB yang lembaga atom Malaysia itu diterajui oleh orang Melayu, Islam yang berkelayakkan dalam bidang masing2 sehingga sebilangan dari mereka pernah diberi tanggungjawab menerajui IAEA (Agensi Atom Antarabangsa Dunia)? …itu input dari pakcik saya yg bekerja kat petronas….cuba YB selidik kebenaran ini. Cara YB memburukkan kerajaan secara tidak langsung menjatuhkan air muka pegawai agensi atom malaysia yang telah meluluskan projek rare earth tersebut. Saya pasti ada di antara pegawai tersebut adalah Pak Pak haji yang cemerlang dalam bidang teknologi. Cara YB Fuziah telah mencemarkan imej cendiakawan Islam itu sendiri!! Sayang orang-orang pandai Islam sesama Islam bergaduh sesama sendiri kerana politik. Sepatutnya kita bersatu membangunkan negara, mengukuhkan masyarakat.Bagaimana orang Islam akan maju jika YB memainkan politik secara begini semata mata kerana tidak diundang melawat ke Australia, semata mata kerana ingin memburukkan kerajaan. Malu lah YB Fuziah!
Sekarang cuba YB fikirkan..kehidupan kita seharian menggunakan element rare earth ini. Yang saya baca dari internet, ia digunakan secara meluas di zaman ini seperti plasma TV, magnet, handphone, bateri, kereta elektrik, gelas, perubatan, pemangkin dan lain-lain. Saya pun bukan pakar. Tapi yang membuat benda ini datangnya dari China dan Peranchis. Jadi kalau Peranchis boleh buat, kenapa pulak negara Islam seperti Malaysia tidak boleh? Adakah YB Fuziah menolak nikmat tuhan dari segi pemberian akal fikiran dan ilmu hingga menolak mentah mentah projek ini. Kalau tak nak, maknanya YB Fuziah jangan lah pakai mentol lampu, handphone, tengok TV…atau beli saja dari Peranchis. Sampai bila bila orang Melayu Islam kita akan jadi orang yang macam lembu kena tarik hidung..jangan begitu YB. Kalau kita kena ganyang dengan Yahudi kita marah, bila Gaza kena bom kita menangis, tapi bila ada peluang untuk membuat sesuatu yang berteknoloji tinggi, YB pulak yang menolak.Tengok macam Iran, ahli politik tak masuk campur dengan ahli sains…boleh berdiri megah menegakkan negara sendiri. Sampai sekarang Yahudi tak berani nak melawan. Ini kita di Malaysia baru nak buat bateri dah kecoh sampai ke pasar besar..malu lah YB. Jangan go down that low YB.
Kalau macam ini saya tak tau nak sorok mana muka saya dengan kawan universiti saya dulu, yang orang arabnya yang orang putih nya, sebab MP saya seorang yang tidak bijak menilai fakta, bermain politik setakat politik itu saja, tidak dapat berfikir secara professional. Akhir kata, saya rasa macam dah tak nak kisah lagi(tapi masih kasih, sebab tu saya menulis) dah pasal Malaysia ni, saya tengok politik dah melampau lampau. Apa UMNO buat semua PKR kata salah, apa PKR buat semua UMNO kata salah. Yang rugi, orang Melayu, yang ketawa parti lain. Ya ALLAH, kita kena percaya lah kepada bangsa kita ugama kita, yang kita ni diberi akal fikiran. Percaya dan sangka baik lah kepada pak aji kat Agensi Atom tu (dia pun ada maruah, walaupun dia kerja gomen), percaya dan sangka baik kepada kerajaan negeri, kalau dia tipu dia berdosa..dia pun nak masuk syurga juga…INGAT sesiapa yang MENIPU rakyat akan disoal ALLAH kemudian. JANGAN AMBIL MUDAH!!…YA ALLAH AKU CINTAKAN NEGARA KU…
Wassalam.
Comment by MA79 | February 23, 2009
18.
Assalamualaikum !
Saudara Muhamad Arif yang budiman.
Saudara, apabila meniliti tulisan saudara, saya tertanya tanya dan menjadi keliru dengan hujah dan tujuan saudara melis artikel berkenaan. Saudara telah menghetam dan menuduh YB Fauziah dengan tuduhan liar, yang saya kira tanpa asas yang kukuh dan kekurangan fakta serta bukti yang kukuh.
Saudara, apabila meniliti tulisan saudara, saya tertanya tanya dan menjadi keliru dengan hujah dan tujuan saudara melis artikel berkenaan. Saudara telah menghetam dan menuduh YB Fauziah dengan tuduhan liar, yang saya kira tanpa asas yang kukuh dan kekurangan fakta serta bukti yang kukuh.
Saudara menyatakan rasa kecewa dengan apa yang dilakukan oleh YB Fauziah sebagai seorang Islam dan berjawatan YB. Apa motif saudara kaitkan ISLAM,YB dengan LYNAS. Biar saya jelaskan sedikit seadanya, berpandukan kenyataan saudara. Memang kita sebagai orang Islam wajib beriman bahawa seorang Islam yang melakukan kebaikan walaupun sebesar zarah akan di balas dengan kebaikan di akhirat kelak. Dan barangsiapa yang melakukan kejahatan di didunia ini akan di persoalkan dan dibalas dengan kejahatan di akhirat kelak.
Oleh itu saudara kena berhati hati kerana saudara juga akan di persoalkan di akhirat kelak kerana menuduh YB Fauziah tanpa bukti.
Saudara sendiri pun sedar , menjadi pemimpin bukan nya mudah dan akan di pertangungjawablkan.
Oleh kerana YB Fauziah seorang pemimpin yang bertanggungjawablah dia membawa isu Lynas ini ke parlimen demi keselamatan dan nyawa manusia. Dia bukan merapu di jalanan menyebar cerita yang tak tentu hujung pangkal yang seperti saudara lakukan. Dia cuba membawa luahan dan aduan masyarakat serta orang ramai ke Parlimen untuk dibincangkan. Itulah kerja seorang YB. Yb yang prihatin dengan masaalah dan aduan yang dibangkitkan rakyat. Bukan YB yang jenis terima elaun saja , tapi tak ambil peduli dengan masaalah dan isu yang dibangkitkan rakyat. Apa yang saya nak saudara faham dan mengerti ialah , Isu Lynas ini di bangkitkan oleh rakyat, maka YB kenalah ‘Cakne ‘ dan ambil peduli dengan masaalah yang di adukan . Faham… Yang saudara dok hemtam kromo ni pasai apa ? Buka minda, jangan terlalu jumud. Kalau tak ada complaint atau bantahan dari orang ramai maka tak payahlah bawa ke Parlimen. Buat apa YB Fauziah nak melalak sorang sorang kata Parlimen. Bila dah di bawa ke Parlimen maka kena suarakan balik pada rakyat supaya rakyat tahu apa yg dilakukan. Saudara mengajukan soalan pada YB: tahukah YB Lembaga Atom Malaysia di terajui oleh orang melayu Islam yang berkelayakan dalam bidang masing masing. Adakah saudara bermaksud oleh kerana lembaga Atom Malaysia di pimpin oleh Melayu Islam maka janganlah cuba memberi teguran atau mempertikaikan kewibawaan mereka.
Saya nak tanya saudara; bila pulak YB Fauziah condemned atau menempelak mereka sehingga menjatuhkan air muka mereka. Melayu Islam ke, Pak Haji ke, mereka tu bukan malaikat atau Nabi yang maksum. Pasal Melayu Islam yang gila kuasa dan munafik lah Negara kita ni dah hamper bankrap dek gejala rasuah. Pasal Melayu Islam yang tak ikut hukum yang Allah turunkan dalam Alquran lah maksiat bermaharalela di bumi Malaysia ni. Pasal Melayu Islam yang sombong dan hipokrit lah membenarkan projek projek yang membahayakan orang awam diluluskan. Janji pembangunan dan dapat hasil, soal hidup mati rakyat letak tepi dulu,…’ orang lain yang mati bukan aku’ Anak orang yang kena leukemia bukan anak aku’ Itulah nilai keimanan Melayu Islam. Dia ingat dia tidak di persoalkan di akhirat kelak jika berlaku trajidi kemalangan dan kematian. Baik yang meluluskan, yang bersubahat dengan bekerja mahupun yang menyokong.
Kalau Melayu Islam yang memiliki iman yang tulin dan aqidatul yg salim maka ia akan memikirkan nyawa manusia melebihi wang ringgit dan pembangunan. Mereka yang memiliki takwa dlm diri akan memikirkan kesulitan yang menimpa saudara mereka demi kerana Allah s.w.t. Saudara juga telah menuduh YB Fauziah bermain politik kononnya kerana tidak di undang melawat Australia. Astarghfirullah, kenyataan saudara ni, macam budak budak. Memang lucu.. jangankan Australia, jauh dari Australia pun YB Fauziah dah sampai. Saya rasa beliau tak terkilan pun kalau tak dapat pergi ke Australia. Tak tahulah kalau Melayu Islam Hadhari serba serbi kena suap baru boleh makan. Saya bukanlah pakar dan berpengetahuan dalam bidang pemprosesan kilang Rear Earth ni. YB pun bukan pakar. General Manager Lynas pun bukan pakar. Melayu Islam dan Pak Haji Atom pun bukan Pakar. Oleh kerana tak ada yang pakar ni lah kita bimbang keadaan pencemaran oleh sisa radiasi ni tak terkawal. Yang datang dari Australia tu pun saya agak juga bukan lah pakar sangat. Mereka tu mungkin pakar dalam urusan perlombongan Rare Earth tapi bukan dalam pemprosesan kilang. Saya tertanya tanya, di mana di dunia ni ada kilang yang sama saperti yang akan didirikan di Gebeng telah didirikan oleh Lynas . Sekurang kurangnya ada jugak rekod cemerlang mereka mengawal sisa kumbahan yang di hasilkan. Ataupun dapat juga dijadikan reference.
Kebanyakan masyarakat termasuk saudara hanya memfokus pada bahan mentah iaitu tanah atau Rare Earth yang akan dibawa dari Mount Weld untuk di proses di Gebeng. Bermacam macam analogi dan fakta saintifik di kemukakan. Kalau benar ianya tidak membahayakan, dalam kadar berapa ? Kalau yang nak di bawa tu sebuah kapal, mungkin tak berapa bahaya, tapi kalau seratus, seribu kapal dikumpulkan macam mana ? Takkan kandungan element radiasinya sama antara sebuah dengan seribu. Ini Cuma congakan orang kampung secara logik sahaja. Berapa banyak sisa kumbahan yang hendak di simpan. Kalau satu baldi mungkin tak bahaya kut. Tapi kalau satu kolam renang olimpik belum tentu selamat. Berapa lama nak di simpan di kawasan buangan sisa ? Satu hari, satu bulan, satu tahun, atau sepuluh tahun ? Tak kan satu hari kot atau satu bulan kot. Ianya kan proses berterusan. Berapa luas kawasan penyimpanan tanah Rear Earth ni. Dengan saiz kilang yang akan di bina, takkan sekaki kot. Tak main lah kaki kaki ni, ekar lah. Saudara dan ramai yang menyebut nyebut soal lampulah, televisenlah baterilah dan macam macam lagi barangan keluaran siap. Persoalannya bukan barangan keluaran siap tu yang mengacam tapi sisa kumbahan yang di keluarkan melalui proses kilang tersebut yang membahayakan. Bukan menolak pembangunan atau menidakkan nikmat Tuhan, tapi carilah kawasan yang jauh dari penempatan manusia dan lebih selamat. Kadang kadang kita dalam melakukan sesuatu kena melihat pada risiko dan kemungkinan bahaya yang akan menerpa. Jangan ambil mudah terutama apabila ia melibatkan nyawa . Contoh: Kalau kita ke sebatang sungai yang memang sudah pasti ada buaya, berani ke kita mandi di sungai itu. Walaupun belum pasti buaya tu akan menerkam kita. Tapi yang pasti risiko sedang menunggu kita. Tak tahulah kalau saudara berani. Saya berani katakan saudara tak berani. Tapi saya pasti saudara berani suruh orang lain mandi dan lihat orang itu di baham buaya.
Kita kena cegah dulu sebelum di timpa penyakit. Kurangkan gula, nanti kena sakit kecing manis. Jangan merokok, nanti sakit jantung atau barah. Itulah perlu pada pencegahan.Kalau dah di hinggapi penyakit tak payah cegah dah, pergi berubat je. Tapi kesan radiasi ni mengikut sejarah jarang yang selamat. Kalau selamat pun merana . Cuma sekadar pesan memesan. Kalau handak melakukan sesuatu kaji dulu. Rujuk pada hukum syarak. Perkara yang nak kita lakukan tu melepasi hukum syarak ke tidak. Mendatangkan bahaya pada diri kita ke tidak ? Lebih lebih lagi mendatangkan bahaya dan kesan pada orang lain ke tidak ? Kalau semuanya selamat,baru teruskan, Itu baru dinamakan Melayu Islam yang warak . Baru lepas persoalan di akhirat.
Mohon maaf jika tersinggung.
Comment by abutumin | February 24, 2009
19.
Assalamualaikum dan
Salam Sejahtera …
Saya amat tertarik dengan isu yang
di bincangkan di sini.
Untuk kefahaman semua pihak yang membaca komen ini, kita pelru perbetulkan mindset berhubung pandngan hidup kita terhadap alam sekitar . Isu alam sekitar bukanlah isu politik.
Dan jagan mempolitikkan isu alam sekitar. Isu pembinaan kilang rare earth Lynas di Gebeng adalah isu alam sekitar yang menjadi tanggungjawab semua pihak termasuk ahli politik, agamawan, cendekiawan, akademia , masyarakat awam, remaja malah kanak – kanak juga dan sesiapa saja yang menghuni di dalam alam ini.
Untuk kefahaman semua pihak yang membaca komen ini, kita pelru perbetulkan mindset berhubung pandngan hidup kita terhadap alam sekitar . Isu alam sekitar bukanlah isu politik.
Dan jagan mempolitikkan isu alam sekitar. Isu pembinaan kilang rare earth Lynas di Gebeng adalah isu alam sekitar yang menjadi tanggungjawab semua pihak termasuk ahli politik, agamawan, cendekiawan, akademia , masyarakat awam, remaja malah kanak – kanak juga dan sesiapa saja yang menghuni di dalam alam ini.
Nak tahu kenapa ?
Kerana, implikasi buruk akibat
ekploitasi alam tanpa pengurusan , pemeliharaan , pemuliharaan yang tepat akan
mengundang kemudhorotan yang besar kepada seisi alam. Nyawa anda, saya dan kita semua dalam bahaya.
Cuba kita ambil iktibar daripada peristiwa2 dan kejadian benar yang menimpa
negara kita akibat daripada sikap rakus dan kebodohan, ketamakan manusia
terhadap alam sekitar.
Highland Towers, Tragedi Pos Depang,
Ribut Greg, Tsunami, Banjir besar, tanah runtuh di bukit di bukit antarabangsa
, penggunaan racun perosak dalam bidang pertanian spt DDT, dan banyak lagi
kerosakan alam yang berlaku samada di terbitkan dalam akhbar ,berita tv mahupun
tidak, ianya memberikan kesan kemusnahan hartabenda dan nyawa yang terkorban
akibat daripada peristiwa ini .
Adakah kita perlu menunggu sesuatu
yang buruk berlaku baru kita mahu bertindak ?
Jika itulah langkah yang kita ambil
, maka kita memilih satu jalan penyelesaian yang salah !
Rata – rata strategi pengurusan alam
sekitar di Malaysia lebih menumpu kepada perawatan berbanding pencegahan.
Atas nama penggunaan sains dan
teknologi kita lebih mudah untuk mendesak rakyat dan masyarakat untuk terima
apa saja teknologi yang di bawa masuk oleh kerajaan demi memaju dan memodenkan
negara, tanpa kita kaji kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang jika
teknologi tersebut di aplikasikan di negara kita.
Bila berlakunya bencana alam, kita
mudah menyalahkan takdir, tanpa kita selidiki dan mempersoalkan kembali kepada
diri sendiri apa yang telah aku lakukan terhadap alam ini sehingga menerima
bala dan bencana seperti ini ?
Kita gagal untuk memberi jawapan
kepada persoalan apa peranan dan tindakan sebagai khalifah dalam mengurus
tadbir alam ini dengan baik.
Adakah kita berusaha dalam
memastikan alam ini terus terpelihara dan di pulihara ?
Atau adakah kita yang sebenarnya
tergolong dalan kalangan yang di sebutkan Allah wst dalam Surah Ar-Rum ayat 41:
“Telah timbul berbagai kerosakan dan
bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh
tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka
sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan,
supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)” Ayat ini membuktikan bahawa
bencana alam yang berlaku di muka bumi ini ada kaitannya dengan perilaku
manusia yang tidak berhemah kepada alamnya”.
Justeru adalah tidak wajar jika ada
mana – mana menyalahkan YB atau sesiapa saja yang memandang negetif usaha untuk
membantah pembinaan kilang Lynas di Malaysia.
Apatah lagi kilang tersebut adalah
kilang asing yang seolah – olah di lihat sebagai bakal berfungsi membawa
penyakit dan kerosakan alam di Malaysia , khususnya Kuantan .Dan segala
keuntungan mereka bawa balik ke negara asal.
Apa yang tinggal buat kita di
Malaysia adalah seperti apa yang berlaku di Bukit Merah oleh sebuah kilang
Jepun.
Alam kita kian sakit. Kesedaran
masyarakat dalam memelihara, mengurus tadbir dan mememulihara alam ini dengan
baik semakin terkakis. Nilai dan pandangan manusia terhadap alam di abad moden
ini hanya atas nilaian Ringgit dan ekonomi.
Buanglah kata – kata ini ; ” rakyat
perlu bekorban untuk pembangunan “.
Alam adalah hak kita bersama.
Dan kita punya hak untuk hidup dalam alam sektiar yang harmoni tanpa sebarang pencemaran dan bahaya.
Dan kita punya hak untuk hidup dalam alam sektiar yang harmoni tanpa sebarang pencemaran dan bahaya.
Siapa kata rakyat tidak punya kuasa
untuk membantah projek ini. Melainkan jika rakyat itu sendiri tidak punya
kesedaran ,tanggungjawab dan amanah untuk menjaga alam ini dengan baik.
Isu tentang siapa yang menjadi pemacu
utama kepada projek Lynas ini samada pakar Atom lokal atau dunia, Ahli Politik
parti itu atau parti ini , Pengarah itu atau ini,Pegawai sana, Pegawai Sini,
Pelabur sana pelabur sini, Pemaju sana Pemaju sini, Pemodal itu dan pemodal ini
, sains dan teknologi itu dan ini yang mahu di gunapakai, atau apa sahaja kata
– kata ” manis” yang di taburkan sehingga mampu membuatkan rakyat di hinggap
“diabetis” kerana terlalu asyik meneguk kata – kata manis itu, ia langsung
tidak berguna!.
Yang jelas, datanglah projek yang
bagaimana hebat, canggih manggih sekali pun, modal yang berjuta- juta, ia tidak
ada pulangan faedah untuk rakyat. Apa yang berlaku, rakyat yang miskin
bertambah miskin dan melarat. Yang kaya semakin raya dan membuncit. Yang miskin
ini jugalah kelak menaguh simpati, merayu itu dan ini, tadah sana tadah sini,
seata – mata membela diri dan menagih simpati akibat daripada kelulusan projek
– projek pembangunan yang merosakkan alam dan kehidupan masyarakat yang
bergantung hidup kepadaNYA. Bagi yang makan gaji tidak merasa apa. Hidup dan
bekerja dalam rumah berhawa dingin. Bersesak dalam kenderaan tidak mengapa,
masih ada penghawa dingin dan pemandu untuk bawa ke sana ke mari.
Akhir bicara , renung dan insafilah
kata – kata hikmah ini:
” Manusia dapat hidup TANPA makanan
untuk beberapa hari,
Mereka dapat hidup TANPA minum untuk beberapa hari, TETAPI
Manusia dapat hidup tanpa udara yang bersih hanya untuk beberapa saat @ minit sahaja”.
Mereka dapat hidup TANPA minum untuk beberapa hari, TETAPI
Manusia dapat hidup tanpa udara yang bersih hanya untuk beberapa saat @ minit sahaja”.
Ayuh , bertindaklah sekarang dengan
menuntut hak anda untuk hidup dalam alam sekitar yang bersih dan sihat !!
Wariskanlah alam yang bersih untuk
anak cucu kita.
Supaya mereka dapat mengenali erti hidup di dalam sebuah ekosistem dan ekologi yang seimbang dan harmoni.
Supaya mereka dapat mengenali erti hidup di dalam sebuah ekosistem dan ekologi yang seimbang dan harmoni.
Perubahan iklim semakin mendekat .
Bumi semakin panas. Bertambah aktiviti manusia yang merosakkan alam, maka
bertambah dekatlah kesan – kesan perubahan iklim yang bakal kita rasai…
Percayalah, dan bangkitkan kesedaran diri, ilmu dan tindakan dalam kita
merealisasikan budaya hidup yang mampu merubah keadaan alam kepada yang lebh
baik.
Isu alam sekitar memerlukan tindakan realistik, praktikal dan segera bukan lagi kata – kata retorik yang hanya bermodal air liur semata!
Isu alam sekitar memerlukan tindakan realistik, praktikal dan segera bukan lagi kata – kata retorik yang hanya bermodal air liur semata!
Sayangi Alam Sekitar kita…..
Sekian, Wassalam…
Comment by Khalifah Alam | February 25, 2009
20.
The commentator is not
rasional at all. He is saying that lathanides is being use in the many industry
such as production of plama tv and battery and others. He didn’t know that Lynas is not involved in
producing the plasma tv , battery and stuff. They are only processing rare
earth to get lathanides. The waste from the process contain the radioactive
elements after concentrating the by product from the process and until today, Lynas
have not inform the measure taken to treat the waste.
He don’t even realise that the land is being
use only as dumping ground for all the waste and the product which is of high
value is being send to developed country and used there in the all the industry
he mentioned. Lynas is not interested to bring high technology industry to
this country. Please tell him that our country has given 12 years pioneer
status tax exemption to Lynas and the govt is not making any money out of it.
If there is no environmental issue, Autralian govt would
definitely allow them to operate the plant in their own land. The explanation that Lynas gave on reason they selected Malaysia is
because there are plenty of water is a joke. They forgot that Australia is an
island and surrounded by sea water. If the business is making such a great
profit, they can always built a desalination plant to get fresh and clean
water. Leave our water alone, which is already facing shortage at
the moment.
What is stopping Lynas from being
transparent to the public about the way they handle the process. We have doubt.
We are not stopping them from investing here if their process is not harmful to
our environment and future generation. Just as simple as that. Can you imagine
this scenario. What is after operating for 10 years and Lynas give us a
surprise by closing down the plant overnight, exactly the same reason for
suspending the project made two weeks ago. My question to the goverment, who is
going to treat the waste after that and whose fund will they use? If any of the
BN leader feel that there is nothing wrong with Lynas, please give us a black and white personal
guarantee on behalf of themself, their children and grandchildren, that they
will use their personal fund to handle the waste and to return the land to
usable land if Lynas stop operation one day.
If we could have the officer from
Lynas, Govt agency and other to give us a reasonable explanation, please do so,
but with hard proof. But when a dialog session is called but none of the
question can be answered satisfactory, unless they are God, else please leave
our home land alone.
Comment by MH | February 25,
2009
21.
Assalamualaikum…banyak
komen2 yang bernas…utk abg abutumin…saya ok jer…manusia mana yang tak buat
kesilapan….saya pun ada silap, abg abutumin pung ada silap..so kita sama2
perbetulkan kesilapan kita…tapi abg abutumin..saya agak mushkil…kalau ikut abg
abutumin…brother MA79 tu ” Muhamad Arif ” mana abg tau nama penuh dia ah…?
risau jugak saya…. blog ni secure ke tak ? risau jugak nak bagi pendapat yang
BERNAS 2…x pasal2 kena tangkap nanti…what others think..?
Comment by kdeen | February 25, 2009
22.
It was an interesting
debate that MA79 brought up. I did a search on the net and found out that yes
it was true our agensi atom(actually the name is AELB) is being manned by well
respected individuals internationally. As a young Malaysian, I do not trust
politicians. I believe in science, I believe in “for every problem there is a
technical solution”. And thus I am a less believer in politicians who are ex
arts students, sociology students etc. That being said, I believe our AELB
people know what they are doing. I am sure there are pre conditions and
syarat(s) that this LINUS company have to adhere too. Give me a break YB
Fuziah, please save all your scare tactics in favour of popularity and votes.
To Mr AbuTumin, it is obvious that you have a grudge against the LINUS GM, Masyel. I am pretty sure you have worked with this GM before. Having read your long notes, I think maybe you are a PHD holder in Petronas; where you said Masyel used to work? My Malay friends say that Malays are famous for being PHD holders..perasan hasad dingki?..I think the translation is jealousy?.. To conclude all of this wasted energy in debating; why don’t we call a foreign expert and ask for their advice?..
Thank you.
Comment by Jason | February 25, 2009
23.
Dear Jason,
It is true that there is a solutions
to every problem in terms of science any idustry but we can’t deny that there
are still many major accident and incident that happened the any industry. Maybe you would
like to also read more of Bhopal tragedy and Chernobyl Tragedy. No matter how
advance science and technology study is, is one do not apply it correctly, it
will cause a major catastrophy.
Please bear in mind that YB is not
raising this issue to gain more political support but it was brought up by a
group of concerned local citizen who would like to have assurance from the
company on the safety aspect and that their investment is not harmful to the
environment.
If you read the earlier comment, you
would see that the company management has failed to give a satisfactory answer
to a few environment impact question. Will that not cause any worry if you are
one of the citizen here in Kuantan.
You are right to say that AELB is
lead by many top proffessional but human are not perfect. That is the reasons
why, industrial tragedy do happened all around the world although with the
involvement of many rocket scientist.
We are not trying to stop foreign
investment. if the company is able to adress our concern over the possible
enviroment impact, we will definitely welcome them. We do know that FDI is
important for the local economy but if the possible environment impact is not
remove, how can we accept it?
There are saying that we are just
loaning mother nature from our future generation. It’s our responsibility to
protect it. And for claiming your self to be a young Malaysian, I suggest that
you do some reserch on our very own home land dissaster in Bukit Merah Rare Earth Tragedy? No technology
is able to reverse the young children who died of cancer, congenital anomalies
and birth defect and also various disease.
And with that, I hope you could
share our concern. I do not hold a PHD and i am not a politician. I am just a
person who have high concern to the place I call my home. I do not have any other!!
Comment by MH | February 26,
2009
24.
5 Tempat paling tercemar di dunia.
(Sepatutnya ada gambar nak attach tapi takleh laa pulok!!!)
(Sepatutnya ada gambar nak attach tapi takleh laa pulok!!!)
Mungkin setiap orang mengimpikan
tempat aman, selamat dan bersih untuk meneruskan survival hidup di dunia ini.
Didalam lingkungan negara kita mungkin persoalan diatas mempunyai jawapannya.
Tetapi tahukah anda dunia ini sudah jauh binasa dan mungkin tidak dapat
diselamatkan lagi….
1) Chernobyl, Ukraine
Bandar Chernobyl terkenal dengan
letupan Reaktor Nuklear pada tahun 80an yang menyebabkan radiasi tersebar
ratusan kilometer malah 100 kali lebih besar dari kesan Bom Atom di Hiroshima
& Nagasaki. Dengan kepadatan penduduk 135 000 orang keseluruhan kota
Chernobyl telah di kuarantin sehingga kini setelah puluhan tahun masih lagi
terdapat “zon berbahaya” seluas 19batu persegi, di mana tidak ada satu
kehidupan yang berada disana.
2)Dzerzinsk, Russia
Dzerzinsk mempunyai populasi 300 000
orang dan ianya hasil dari pencemaran “Senjata Kimia” Perang Dingin antara US
dan USSR, Bandar ini merupakan tempat Pengilangan & simpanan terbesar
Senjata Kimia Tentera USSR. Toxic kimia merebak keseluruh system pengairan
menyebabkan kadar kematian yang tinggi dihadapi penduduk Dzerzinsk
3) Linfen, China
Linfen China bukanlah satu-satunya
Bandar yang terkotor di China, Perlombogan Arang Batu adalah aktiviti utama di
Bandar ini. menyebabkan sulfur dioksida & Carbon Monoxide tersebar diudara,
kabus perang adalah permandangn biasa bg Linfen. Ianya juga banyak memberi efek
terhadap pencemaran Air di bandar ini.
4) Mailuu-Suu, Kyrgyzstan
Bandar Mailuu-Suu, Kyrgyzstan sering
dilanda mala-petaka. Ianya merupakan salah satu tempat pemprosesan Uranium
terbesar di dunia. Pembuatan Bom Atom adalah tujuan kepada perlombongan Uranium
ini, setiap tahun hamper 1.96 juta cubic meter hasil perlombongan sisa
radioaktif.
5) Norlisk, Russia
Bandar Norlisk, Russia pusat
perlombongan bijih besi terbesar di dunia, Bandar yang didiami puluhan ribu
buruh ini hanya untuk satu tujuan iaitu bekerja melombong bijih besi. Mengikut Pertubuhan
Kawalan pencemaran PBB bahan aktif yang tersebar di udara Norlisk adalah
Strontium-90, Cesium-137 and lesser evils, including hydrogen sulfide.
Allah suruh manusia berfikir, begitu juga pesan nabi
supaya korang rajin2 menuntut ilmu sampai le korang mati. Ilmu tu pulak eloklah
diajar serta disampaikan kepada orang lain supaya memberi manfaat kepada
manusia lain. Kalo menuntut ilmu pun korang malas, at least googlekanlah
kawasan kawasan di atas dan lihat congenital anomalies atau kecacatan kepada bayi
bayi yang dilahirkan di kawasan itu selain kejadian atau incidence kanser
disana !!!
Bersama lah kita fikirkan utk masa
depan…
Dunia ini bukannya kita warisi drpd ibubapa kita tetapi sebaliknya kita meminjam drpd anak2 kita (next generation)!
Dunia ini bukannya kita warisi drpd ibubapa kita tetapi sebaliknya kita meminjam drpd anak2 kita (next generation)!
25.
Assalamuaikum,
Terima kasih saudara Abon yang
menukilkan fakta fakta dan peristiwa yang pernah berlaku. Walau apa pun fakta
dan kebenaran yang di sampaikan, namun ianya tidak memeberi kesan pada
sesetengah pihak yang masih berusaha untuk meneruskan projek pembunuh ini. Yang
paling malang akhir akhir ini, terdengar dengar desas desus bahawa usaha
mencari dana baru utk penerusan ini di domonasikan oleh orang tempatan, rakyat
negara ini. Dana juga dari Institusi kewangan negara ini.
Inilah nilai murni sesetengah bangsa Melayu Malaysia yang beragama Islam. Mudah di gula gulakan oleh bangsa asing demi upah yang tak seberapa berbanding keuntungan yang di kaut oleh orang asing. Lebih rela diri sendiri dan orang lain punah demi pertahankan segumpal perut boroi yang talian nya dengan otak sekadar lapar nak makan, bila makan nak kenyang, bila kenyang nak berak. Walaupun sekadar itu tapi perut telah mendominasikan dan menguasai seluruh jasad atas perintah makhluk yang bernama NAFSU. Pedulikan orang lain, tanpa rasa bersalah dan berdosa. Otak yang bijak,Ijazah yang berlembar telah di salah ertikan, sehingga melupakan nilai kemanusian dan persaudaraan sejagat. Kecerdikan sudah bertukar jadi kebodohan tanpa disedari.
Orang asing datang mengaut hasil dengan mudah di sebabkan kebodohan dan kebebalan kita. Dah lah bodoh, nasihat orang diketepikan. Kenapa jadi begitu ? Kerana Perut menjadi hamba Nafsu. Pelabur tak cukup modal kita pulak yang carikan modal untuk mereka. Dahlah cukai pelepasan sampai 25 tahun. Hasil nanti dibawa balik utk negara mereka, racun ditinggalkan untuk anak negara kita. Kesimpulannya Pelabur goyang kaki tunggu keuntungan. Kita akhir nya jadi Pak pandir, Ayam kalah sabung, kampung tergadai, tangan berlumur najis. Memang kalau di renung kebelakang, disebabkan segelintir bangsa Melayu yang tak berpendirian seperti inilah, tanah melayu dijajah oleh beberapa penjajah. Mula mula Portugis,lepas tu Belanda kemudian Inggeris, Jepun,akhirnya Cina Komunis sekejap. Cuba perhatikan, mana ada negara dalam dunia ini yang di jajah sampai begitu ramai penjajah. Negara Siam dan Jepun langsung tidak pernah dijajah!!!
Inilah nilai murni sesetengah bangsa Melayu Malaysia yang beragama Islam. Mudah di gula gulakan oleh bangsa asing demi upah yang tak seberapa berbanding keuntungan yang di kaut oleh orang asing. Lebih rela diri sendiri dan orang lain punah demi pertahankan segumpal perut boroi yang talian nya dengan otak sekadar lapar nak makan, bila makan nak kenyang, bila kenyang nak berak. Walaupun sekadar itu tapi perut telah mendominasikan dan menguasai seluruh jasad atas perintah makhluk yang bernama NAFSU. Pedulikan orang lain, tanpa rasa bersalah dan berdosa. Otak yang bijak,Ijazah yang berlembar telah di salah ertikan, sehingga melupakan nilai kemanusian dan persaudaraan sejagat. Kecerdikan sudah bertukar jadi kebodohan tanpa disedari.
Orang asing datang mengaut hasil dengan mudah di sebabkan kebodohan dan kebebalan kita. Dah lah bodoh, nasihat orang diketepikan. Kenapa jadi begitu ? Kerana Perut menjadi hamba Nafsu. Pelabur tak cukup modal kita pulak yang carikan modal untuk mereka. Dahlah cukai pelepasan sampai 25 tahun. Hasil nanti dibawa balik utk negara mereka, racun ditinggalkan untuk anak negara kita. Kesimpulannya Pelabur goyang kaki tunggu keuntungan. Kita akhir nya jadi Pak pandir, Ayam kalah sabung, kampung tergadai, tangan berlumur najis. Memang kalau di renung kebelakang, disebabkan segelintir bangsa Melayu yang tak berpendirian seperti inilah, tanah melayu dijajah oleh beberapa penjajah. Mula mula Portugis,lepas tu Belanda kemudian Inggeris, Jepun,akhirnya Cina Komunis sekejap. Cuba perhatikan, mana ada negara dalam dunia ini yang di jajah sampai begitu ramai penjajah. Negara Siam dan Jepun langsung tidak pernah dijajah!!!
Sepatutnya, pemimpin kita semakin cerdik sebab belajar dari banyak penjajah, rupa rupanya semakin bodoh dan dungu.
Akhirnya tinggallah kita dalam kemelut penjajah hingga ke akhirnya. Di jajahnya pemikiran, budaya dan nilai kemanusian yang kita. Amat malang sekali Negara ini punya rakyat seperti ini…
Comment by Abutumin | March 14, 2009
26.
Rasanya amat pelik
sekiranya ada manusia yang lebih memikirkan keselamatan ekonomi dari kesihatan.
Ekonomi kita boleh cari di mana sahaja, bumi Allah ini luas, tetapi kesihatan
disebabkan kesan radioaktif akan dirasai bergenerasi demi generasi. Mungkin ada
yang tak kisah. Tetapi mengapa perlu dikorbankan nasib rakyat yang tak
bersalah.
Rare earth adalah stabil pada keadaannya tetapi apabila berlaku pemprosesan, banyak perkara yang kita tidak ketahui. Kesan bukan kepada para pekerja tetapi mungkin kepada sekitaran dan akhirnya balik kepada kita kembali. In this case, there is no rare – earth plant can be used as example.
Rare earth adalah stabil pada keadaannya tetapi apabila berlaku pemprosesan, banyak perkara yang kita tidak ketahui. Kesan bukan kepada para pekerja tetapi mungkin kepada sekitaran dan akhirnya balik kepada kita kembali. In this case, there is no rare – earth plant can be used as example.
Comment by lan | April 23, 2009
27.
Dengar citer, project
akan disambung semula. Lynas dah dapat share partner from China, China
Non-Ferrous Metal Mining (Group) Co., Ltd (CNMC). Detail information boleh baca
kat http://www.lynascorp.com (Investor
Relations). Huh…berpeluh!!! Akhirnye akan wujud juga plant ni kat Ktn. Nak buat
apa skrg? Duduk tgk jer ker? Selsema KHINZIR pon tak reda lagi, tak tau laa
penyakit apa pulak yg menanti kita semua nanti!!!
28.
Cadangan pada jatakuasa
bertindak supaya di kumpulkan peserta untuk serah memorandum batahan pada
Sultan Pahang.
Atau fialkan injuksi di Mahkamah supaya projek di gantung seperti mana kes Cynide di lombong emas Raub Pahang.
Atau fialkan injuksi di Mahkamah supaya projek di gantung seperti mana kes Cynide di lombong emas Raub Pahang.
Comment by Abutumin | May 11, 2009
29.
M’sia dh bercadang nk
built up small scale nuclear power plant….as korea does…haaaa….yg nie aku rasa
memang berbaloi pun kalau kita nak letak kain rentang…sbb utk nuclear power
plant nie kena pakai plutonium-uronium yg memang terang2 kalau leak akan bw
bencana. itu pun kalau kita pikior yg m’sia ni betul2 anti nuclear country…tk
spt negara lain yg dok lumba2 utk menguasi teknologi nuklear. kalau setakat
plant proses lynthanide tu la….aku rasa xde mende-mende pun sgt….jgn jadik kita
dok salak bukit jer geng….
Comment by salakbukit | June 4, 2009
30.
Menyalak lebih baik dari
jadi anjing lekat tulang.
Comment by Abutumin | June 13, 2009
31.
dia kata hang anjing ka
salakbukit….ishh ishhh hebat betoi “Abutumin” nie….komen2 dia sat-sat ada unsur
ulamak…tapi ada jugak unsur “mamak”….sebelum ni dia kata ada org tu makan
anjing…minat betui dia dengan anjing…..ada jadi anjing sapa2 ka nie….
Comment by AbuVitamin | June 16, 2009
P/S : Sebenarnya, seberapa teguh dan tebal pun dinding dan lantai
itu dibina walaupun sampai 2 meter, satu hari nanti dia akan bocor juga... Lalu
bahan pencemar radioaktif meresap ke
bawah tanah dan mencemarkan air bawah tanah!!! Anak cucu cicit anda akan
minum air ini dan mendapat kanser serta kecatatan atau penyakit2 lain!! Pakar
pakar kaji bumi atau meteorologi malaysia sendiri telah banyak kali
mengingatkan kita ( walaupun keratan akhbarnya sangat kecil dan dimuatkan di
muka surat yang tidak penting iaitu dibawah sekali mukasurat tengah) bahwa
titik gempa satu hari nanti akan sampai juga ke Malaysai!!! Masa tu walaupun
dinding penahan radioaktif tu dibina setebal bermeter meter, ia tidak akan
mampu menahan micro fracture atau retakan halus dari berlaku!!! Jika ini
berlaku , habislah bekalan air tawar bawah tanah Malaysia!!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.