Ahad, 10 Februari 2013

Uranium,Thorium dan Lain-lain Radioaktif



Tentu ramai antara kita ni tahu dan kenal apa itu radioaktif? Bukan radio yang diaktifkan. Berapa banyak radioaktif yang ada dimuka bumi. Yang ahli geologi dan ahli sains jumpa? Adakah ahli arkeoligi juga pernah jumpa radioaktif?

Jom kita belajar dan berbincang seseolah kita masuk kelas fizik dan Kimia tingkatan 4 dulu. Mengenali ke aktifan radioaktif dan hayat sesuatu radioaktif. Jika kita lihat jadual perkalaan unsur, radioaktif duduk di jadual mana?

Jadual Perkalaan Unsur

Jadual berkala unsur kimia adalah himpunan paparan berkaitan unsur kimia yang diketahui. Unsur ini disusun menurut struktur elektron agar kebanyakan ciri kimia berubah secara tetap sepanjang jadual. Setiap unsur disenaraikan menurut nombor atom dan simbol kimia.

Jadual piawaian membekalkan asas yang diperlukan. Terdapat juga kaedah lain memaparkan unsur kimia untuk lebih terperinci atau sudut pandangan lain.

Tak mau cerita jauh sangat tentang jadual perkalaan ini, sebab bukan kita nak ambil peperiksaan pun, cukup sekadar tahu saja, utama yang saya nak bawa dalam perbincangan ini ialah mengenali unsur-unsur radioaktif. Sebabnya sekarang ni Malaysia dan ada loji nuklear yang diuruskan oleh Lynass. Jadi sebagai warganegara Malaysia, kita kena tahu dan ambik tahu apa yang lynass buat supaya tidak berlaku kerosakan di bumi kita.

Seperti kita belayar dalam sebuah kapal, bila ada seorang penumpang menebuk lubang di lantai kapal, adakah kita mahu biarkan? Kita tak mahu campur tangan hal orang, tak mahu jaga tepi seluar orang dan membiarkan orang tu terus tebuk lubang. Adakah sikap ini bagus dan baik? Adakah hanya orang tu saja yang tenggelam atau satu kapal tenggelam? Jika kita biarkan, pasti lama-kelamaan kapal akan tenggelam.

Oleh itu jom kita dapatkan info sebanyak mungkin tentang radioaktif dan keaktifannya, kesannya kepada makhluk Allah di bumi yang Allah ciptakan bagi makhluk sejagat menggunakan sebaik-baiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.