Selasa, 18 Disember 2012

Bahaya Hirup Aromaterapi Sintetik




INFOPENTING.com - Aromaterapi asli sudah banyak diakui khasiatnya, terutama untuk meredakan stres bahkan mengembalikan suasana riang di hati. Namun sebaliknya, anda perlu berhati-hati dan membatasi waktu menggunakan aromaterapi sintetik dari punca kimia karena pendedahan sedutan yang terlalu lama boleh berbahaya.

Aromaterapi dilakukan dengan menghirup wap dari tetesan minyak tumbuh-tumbuhan yang dipanaskan. Setiap aroma minyak tumbuhan itu konon memiliki khasiatnya sendiri. Dalam penelitian yang dilakukan terhadap 100 pekerja Spa di Taipei, Taiwan, diketahui terjadi peningkatan degup jantung dan tekanan darah setelah mereka menghirup aromaterapi selama dua jam.

Pada satu jam pertama menghirup aromaterapi, tekanan darah dan degup jantung para pekerja spa itu turun. Ini sejalan dengan penelitian sebelumnya yang menunjukkan bahwa aromaterapi memang menurunkan kadar stres.

Tetapi setelah 120 menit, para peneliti menemukan kesan sebaliknya. Tekanan darah sistolik kembali meningkat dan begitu juga dengan degup jantung. "Ini menunjukkan adanya pendedahan berlebihan dari minyak aromaterapi sintetik yang dibuat dari bahan kimia berbahaya (VOC) kepada kesihatan manusia," kata peneliti dalam laporannya di The European Journal of Preventive Cardiology.

Penelitian sebelumnya mengaitkan antara peningkatan risiko asma dengan volatile organic compound (VOC) yang memang banyak dipakai dalam kimia aromaterapi. ( VOC yang berasaskan kimia sintetik adalah sangat berbahaya kepada badan manusia manakala pewangi semulajadi dari tumbuh tumbuhan asli ciptaan Allah jarang jarang sekali beracun kepada manusia kecuali jika tumbuhan itu memang diketahui beracun eg Dathura, pokok Ipoh dsbnya ....) Menghirup VOC berasaskan kimia sintetik itu boleh meningkatkan radang di tubuh dan mengganggu fungsi sistem saraf sehingga berpengaruh pada jantung.

Kendati begitu para peneliti mengatakan bahawa penyelidikan lebih mendalam diperlukan untuk memastikan kejadian racun ini terutamanya kesan jangka panjang pendedahan VOC kimia kepada kesihatan tubuh manusia.

 
Pssst : Justeru pilihlah aromaterapi dari sumber asli tetapi get ready sebab harganya mencecah belasan ribuan ringgit!!!!

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.