Sabtu, 6 Julai 2013

Khasiat Pisang Kaki (Persimmons)


 


Persimmons / pisang kaki / japanese call 'kaki'..... warna buahnya kuning-oren dan merah gelap berwarna jingga, dan bergantung kepada spesies, berbeza dalam saiz dari 1.5 hingga 9 sm (0.5 hingga 4 di) diameter, dan mungkin sfera, Acorn, atau berbentuk labu/tomato.. Mereka adalah tinggi dalam glukosa, dengan profil protein yang seimbang, dan mempunyai pelbagai kegunaan perubatan dan kimia.

Health benefits of persimmon/manfaat kesihatan

Nama Saintifik: Diospyros kaki

Asal: China atau Jepun

Varieti: Pelbagai, dalam bentuk, saiz, dan rasa yang berbeza,bergantung kepada di mana mereka berkembang.

Pokok : ketinggian sehingga 6 m

Buah-buahan: diameter: 6-12 cm

Musim: Oktober melalui Disember, dan paling banyak pada bulan November.

Varieti Jepun biasa yang ditemui dalam Pasaran:

Hachiya adalah lebih besar (sehingga 3 inci diameter) dan berbentuk jantung. Ia keras dan pahit apabila mentah-mentah, tetapi menjadi lembut, manis, dan berair apabila masak.Panggilan lain Shibugaki adalahpersimmon astringen yang dapat dinikmati hanya apabila ia sangat masak, atau telah blet. Sudukan sahaj sbb isinya sgt lembut.

  • Fuyu adalah pelbagai yang lebih kecil yang kelihatan seperti tomato. Ia adalah lebih kecil dan rasa manis tanpa kepahitan mana-mana dan isinya pejal. Boleh dipotong seperti buah epal



Musim luruh / autumn adalah masa persimmon berbuah di Jepun

 

Manfaat kesihatan :

  • Ia digunakan sebagai ubat tradisional Cina untuk rintangan/hiccup. Ambil 9 gram daripada kelopak buah kesemak dan 3 gram halia segar.Tambah air dan kukus selama beberapa minit dan makan. 
  • Kek persimmon ( ni bukan kek yg kena masak tu ye.....ni dry fruit la kiranya )juga digunakan sebagai ubat tradisional untuk cirit-birit, buasir, jangkitan paru-paru dan asma. Untuk membuat kek persimmon: buah-buahan hendaklah dipetik apabila kulit mula kuning. Kupas kulit dan membuang kulit dan letakkan buah-buahan yang matahari kering, mengenakan tekanan kerap pada setiap buah-buahan untuk meleperkan ia secara beransur-ansur.Teruskan pengeringan buah leper di bawah cahaya matahari atau di tempat terbuka sehingga pembekuan putih muncul dan meliputi seluruh permukaan.
  • Rasa Astringen persimmon boleh membantu cirit-birit berhenti, mengurangkan berpeluh, dan memperlahankan atau menghentikan pendarahan.
  • Persimmons boleh membantu mencegah kanser kerana ia adalah tinggi dengan vitamin A. Ia mengandungi sebatian yang dikenali sebagai asid shibuol dan asid betulinic yang dianggap mempunyai ciri-ciri anti-kanser.
  • Satu kajian yang dijalankan di Jepun menunjukkan bahawa kulit buah persimmon mengandungi fitokimia yang dikenali sebagai proanthocyanidins yang boleh melindungi sel-sel daripada kerosakan oksidatif yang dikaitkan dengan penuaan.
  • Penggunaan Masak-memasak: Cara terbaik menikmati buah-buahan yang sihat ini adalah dengan memakan ia segar. Ia juga digunakan sebagai bahan apabila membuat kek, pencuci mulut, pai dan ais krim. Di rumah, anda boleh menambah keping persimmon salad atau puri mereka untuk membuat smoothie, jeli, topping untuk penkek, atau menggunakannya sebagai perisa untuk yogurt. Ia juga boleh dicampur dengan buah-buahan yang lain untuk membuat salad buah-buahan. 

 

 

 

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.