Sabtu, 10 Mac 2012

Abg, tolong jangan marah Yang ye



25 tahun tahun lampau , selepas Pak Din berkahwin dengan gadis pilihan hati , Pak Din terasa kat dada beliau , satu lump (benjolan) sebesar 20 sen . Pak Din bertanya dengan dia , sakit tak lump tu dan dah berapa lama lump tu ada.... dia kata tak sakit dan dia pun baru perasan dengan lump tu . Pak Din pun tanya ramai orang pasal lump ... tak ramai yang tahu pasal kanser.

Pada waktu tu tak ada Google nak buat search dan dengan nasihat kawan-kawan ( yang bukan ahli) Pak Din terima lah filosofi gunung merapi , kalau ia tak aktif sekian lama biar lah ia sendiri , gunung merapi bila tak aktif , ia tidur sehingga seribu tahun , tapi bila ia jaga... (ampuuunn) . Pak Din pun berdoa ... Ya Allah SWT... Kalau nak jadi apa-apa pun biarlah sehingga anak-anak dah besar panjang ( be careful with what you ask for)....

Maka sehingga tahun lepas , 7 hari sebelum hari raya , pada bulan puasa yang mulia itu , terjadilah pertengkaran kecil seperti berikut...
" Yang .... abg dah sewa kereta Starex untuk kita pulang kekampung abg..."
kemudian terdengar isteri Pak Din kata.." tak mahu balik kampung"
" pasal apa pulak tak ndak balik kampung?..kan kita dah plan nak balik kampung...?"kata Pak Din
"panas....kat sana Yang tak tahan panas...."
Pak Din pun hairan...aaaiiiikk ...tak tahan panas? sejak bila pulak tak tahan panas...
Pak Din pun jawab balik "Yang... kat Malaysia ni kat mana yang tak panas....?"
Beliau diam dan lari ke bilik wardrobe sebelah....
Pak Din terdiam....apa kena dengan bini aku ni....tertanya di hati Pak Din ...
Dalam sepuluh minit kemudian.....isteri Pak Din masuk balik ke bilik Pak Din, lalu membuang baju dia.....sambil dia menangis terisak-terisak....dia berkata....."abg , tolong jangan marah Yang yer...." perlahan-lahan dia mengangkat tangan kanan dan ternampak lah payudara kanan beliau yang berdarah dan berwarna oren....Ya Allah... apa yang kena dengan isteri ku ini......? Pak Din tak dapat berkata apa-apa.... melilih air mata Pak Din melihat isteri tercinta yang menderita.....( Pak Din taip ni pun masih melilih air mata apabila teringat).....
" Yang kena apa ni..? tanya soalan b*d*h Pak Din.
" Yang dah macam ni sejak sebulan yang lalu..." kata isteri Pak Din..
" Masyaallah... cuai nya Pak Din..sehingga tak boleh nak kesan perubahan diri isteri Pak Din . Barulah Pak Din teringat... bila nak mandi... dia pergi kebilik tamu... dia bersiap-siap di dalam bilik wardrobe.... dan yang lebih b*d*h nya Pak Din... bila dia berjalan nampak diangkat tangan kanan tu. Ya Allah , macamana lah Pak Din tak boleh nampak itu semua.....siap dengan goreng mee atau nasi untuk sahur....
" kenapa Yang tak bagitahu abg..?"
"... Yang tak mahu abg marah Yang....sebab tu yang cuba berubat sendiri.....pakai plaster/bandage dan cuba tutup luka dengan kain..."
" Pak Din nampak payudara kanan tu diselubungi seluruh nya dengan kuping-kuping berdarah berwarna oren dan dan nampak dibahagian nipple dah dimamah tumor.
 " ...Abg jangan marah Yang yer.... kita cari lah ubat yang terbaik untuk Yang...yer abg..." kata isteri Pak Din sambil menangis lagi.....

Ya Allah... rupanya engkau kabulkan doa ku semasa aku nampak bengkak tu masa lalu.....memang anak-anak Pak Din dah besar panjang dah...
Pak Din pun terisak sama bila isteri Pak Din berkata begitu...." kita pergi hospital esok Sayang...? supaya cepat sikit kita mulakan pengubatan .." kata Pak Din .
" Janganlah... biarlah kita sambut hari raya disini dan mungkin ini hari raya yang last .... biarlah kita sambut di rumah kita..."
Pak Din cuma terdiam dan mengganguk tanda setuju. Pak Din kata" biarlah abg cerita kan kepada anak-anak kita dan sanak saudara kita tentang Yang...." "selepas Raya ....terus kita kita jumpa Doctor  ok Sayang.....".

Malam itu isteri Pak Din dah tak boleh tidur....sekejap dia baring....lepas tu bangun...berjalan...lepas tu baring balik....
"Kenapa Yang....  sakit ke?" tanya Pak Din....
" yer bang ....Yang rasa sakit seluruh badan.."kata isteri Pak Din
" Nak Abg picit ke...?" Pak Din cuba tawarkan diri...
"Tak nak... Yang dah makan pain killer... tapi tak der apa-apa pun..."balas isteri Pak Din.....

Jam dah 3 pagi... jap lagi kena bangun sahur....Pak Din pun bangun dan gerak anak-anak untuk pergi beli sahur....
"Ya Allah ampun kan lah dosa kami semua"....

Bermulalah...hidup Pak Din dengan orang yang tercinta yang menderita sakit kanser..... sehingga kini...semoga pembaca dapat mengambil ikhtibar dari cerita ni dan yang selanjutnya....Amin

Pak Din menghubungi hospital swasta berdekatan dengan rumah dan mengatur temujanji untuk berjumpa Doctor pakar bedah . Kemudian , Pak Din kumpulkan anak-anak Pak Din di bilik TV dan mulai cerita.... dengan keinsafan daripada cubaan dari Allah SWT  kepada keluarga dan ujian Nya kepada Pak Din dan mummy mereka .  Pak Din tekankan peri pentingnya doa dan ibadat dari anak-anak supaya mummy bertambah sihat dan semoga dijauhi dari apa yang tak diingini.  Pak Din menceritakan keadaan apa yang Pak Din rasakan  kritikal tentang penyakit mummy mereka dan apa yang Pak Din dan ibu mereka akan lakukan sehari selepas hari raya di hospital nanti . Masing-masing  terdiam…… dan menangis perlahan-lahan. Apabila dah reda… masing-masing bertanya tentang….tahap kritikal…yang Pak Din sendiri masih belum ada jawapan nya .

Hari-hari menuju Aidil Fitri 2010….semakin menyeksakan…. Isteri Pak Din dengan rahsia sakit nya dah diketahui umum….bertambah-tambah sakit…dahulu ia hanya sakit pada waktu malam…sekarang dah terasa bahang nya pada waktu siang hari….. anak-anak dikerah untuk menemani mummy mereka dan memicit-micit badan dan tangan mummy mereka….Sekarang.. ..semua orang di rumah tidak dapat tidur dengan nyenyak…..Adik-adik perempuan isteri Pak Din datang menolong sama diwaktu siang dan malam menemani kakak mereka walaupun masing-masing ada keluarga dan anak-anak yang masih bersekolah….dengan pertolongan itu  ringan lah sikit beban Pak Din .

Pak Din nampak Isteri Pak Din hanya mendiamkan diri dan menangis….mungkin memikirkan hari-hari masa depan….Pak Din masih teringat akan janji yang diminta oleh nya….” Abg tolong jangan marah Yang yer…”
“ Tak ada benda yang patut abg marah Sayang…. Patutnya Yang lah yang marah kat abg sebab tak prihatin akan sakit Yang…..”

Rasa sebak terus di hati ini….Allah yang Maha Kaya….di cabut Nya nikmat keluarga dengan sekelip mata….langsung berubah…keutamaan keluarga ini….banyak perkara-perkara yang dahulunya penting sekarang menjadi perkara yang kedua puloh atau ketiga puloh….Hilang nafsu kepada kebendaan …rumah…kereta …semua dah tak penting…. Yang penting hanyalah bagaimana untuk nak mengubat isteri yang tersayang …dengan memohon keredhaan dari Allah SWT .

Hari Raya 2010 datang dan pergi tanpa kemeriahan….Pagi Raya selepas bersembahyang raya , Pak Din memohon ampun dan maaf dari isteri Pak Din diatas segala apa yang Pak Din telah lakukan samada secara sedar ataupun tidak….air mata sangat murah pada pagi itu….anak-anak pun sama bersedih…sanak saudara pun begitu jugak bersedih dan bersimpati dengan kesakitan yang di alami oleh isteri Pak Din …Pak Din nampak isteri yang tercinta cuba untuk memeriahkan suasana dengan anak-anak buah….sakit nya semakin jelas kelihatan…

“Ya Allah Ya tuhanku….  Kau sembuhkanlah penyakit isteriku ini….Pak Din tahu isteri Pak Din menggunakan sapu tangan kecil untuk menutup seluruh payudara kanan beliau dan setiap kali beliau bergerak … kuping-kuping berdarah yang melekat ke sapu tangan dan bandage akan bergerak dan nampak dari riak muka beliau menahan kepedihan dan kesakitan….Ya Allah ampun kan lah dosa kami semua… Amin .

Paginya pada hari raya kedua …. Kami berdua pergi ke hospital dan berjumpa dengan Doctor Pakar Bedah . Pak Din bertekad ..apa saja pun yang Doctor katakan tentang sakit isteri Pak Din…Allah SWT sajalah yang menentukan dan tiada tahap  kanser  yang Allah SWT tidak dapat sembuhkan… Insyaallah .

Isteri Pak Din  diminta menjalani CT Scan dan kemudian nya menjalani Bioskopi di payudara kanan  . Doctor Pakar Bedah kata dia akan referkan isteri Pak Din kepada Oncologist selepas ni bagi membincang rawatan selanjutnya . Walaubagaimana pun Doctor berkata kepada Pak Din semasa isteri Pak Din sibuk menukar pakaian untuk bioskopi….kenapa kamu datang lewat sangat…? Ini dah advance stage …tak tahu samada masih boleh disembuhkan atau tidak….Kita lihat result bioskopi dan CT Scan tu tengah hari nanti .

Pak Din tanya Doctor…” Doctor , can’t we just do the Mastectomy and continue with chemotherapy after that?”…..
Doctor kata “ No, the tumor is just too big for the operation, there might not be enough skin and tissues to cover the hole after the tumor is removed , we need to reduce the size to an acceptable level first. Meanwhile , the Oncologist will have to manage the disease until the time is ok for me to do the Mastectomy …”

Petang tu , apabila result CT Scan dan bioskopi dah sampai. Doctor Pakar bedah kata memang confirm Cancer tahap 4 dan kanser dah merebak keseluruh payudara kanan , lymph node bawah ketiak , kat chest wall , kat hati dan kat paru-paru (bersaiz sentimeter) . Terdiam kami berdua bila Doctor confirm kan tahap yang sungguh kritikal itu .

Doctor tu kata…under normal circumstances…….this report indicate that the patient has only 6 months to live…..Pak Din tersentak…..isteri Pak Din tak berapa perasan apa yang Doctor tu cakap pasal ayat yang terakhir tu…Pak Din tunduk diam…..

Appointment dengan Oncologist diberi lagi dua hari…..Pak Din kata kat isteri Pak Din….Allah SWT sahaja yang dapat menentukan level berapa pun ….kalau ajal dah sampai…level satu pun Allah SWT akan tarik juga roh…...kami pasrah dan bertawakkal….untuk dapatkan perubatan yang terbaik…..” Abg , tolong jangan marah Yang yer… kita cari ubat yang terbaik yer abg” masih terngiang-ngiang di telinga Pak Din ……bagaimana nak cerita kepada anak-anak dan keluarga isteri Pak Din….Pak Din mesti cekalkan hati…demi semua orang.

Assalamualaikum Pak Din,
Sekedar ingin membantu...itupun jika Pak Din sudi dan berkeyakinan dan tentunya atas izin Allah SWT

Salam simpati saya buat Pak Din sekeluarga,namun setiap ujian yang diberikan oleh Allah SWT pasti akan disertakan dengan nikmat kesedaran bahawa kita hanyalah hambanya dan Allah tidak menjadikan manusia dan jin selain daripada untuk menyembahnya.

Firman Allah dalam surah Al Israa’ 82 : “Wa nunazzilu minal-Qur’aani ma huwa syifaa’uw wa rahmatul lil-mu’miniin .....” (Dan Kami turunkan dari Al Qur’an suatu yang menjadi penawar (ubat) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman .....)
 
Juga dalam surah Yunus 57 : “Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman”
 
Berdasarkan 2 firman Allah tersebut maka beriman lah kita bahwa Al Qur’an adalah ubat segala penyakit di dunia dan sebaik2nya jika kita sedang sakit, kembalilah kepada Al Qur’an, Insya’Allah semua penyakit akan sembuh. Disamping memperbanyakkan solat taubat & bersujud/syukur meminta ampun kepada Allah swt kerana jika kita bersujud kepada-Nya maka kita akan diberi kenikmatan yang berupa kesembuhan sedang jika kita kufur maka kesusahan jua yang akan kita dapati.

Ada satu kaedah yang saya pernah tahu tentang mengubati kanser payudara ini atas izin Allah SWT dan jika Pak Din yakin dan beriman kepada firman Allah dalam surah2 yang saya sebutkan  tadi.
 
Pertama, sebelum tidur malam, masak beras kira-kira segenggam sampai hampir menjadi lontong.Dalam keadaan panas-panas itu masukkan ke dalam satu plastik, ikat rapat dengan getah dan bungkus kali kedua dengan kain yang agak tebal. Ikat dengan tali atau getah supaya nasi tidak terburai.

Baca Surah Fatihah sekali, Surah Ikhlas tiga kali dan Selawat Nabi tiga kali dengan niat bersungguh-sungguh di dalam hati supaya penyakit kanser itu dilenyapkan Allah SWT.

Setelah selesai membaca bacaan tersebut di atas itu, lalu urut-urutkan bungkusan nasi panas itu ke payu dara hingga panasnya meresap ke dalam payu dara sambil membaca kalimat takbir (Allahu Akbar) terus menerus sampai nasi itu dingin.

Lakukan cara begini selama 21 malam. Insya-Allah Pak Din akan melihat manfaatnya yang luar biasa. Sebagai manusia, kita hanya berusaha dan berikhtiar. Kita wajib yakin bahawa Allah SWT mudah bagi-Nya untuk melenyapkan penyakit itu kembali menjadi air, menjadi angin, menjadi peluh dan sebagainya, dengan berkat kemuliaan dan keagungan wahyu¬Nya yang berupa surah-surah yang dibaca itu dan berkat kemuliaan Nabi Muhammad SAW. Sebagai seorang Islam kita wajib meyakini bahawa tidak ada suatu penyakit pun yang mampu melawan firman Allah SWT.

Wallahu’Alam
Terima kasih Pn Aliah. Pak Din dan isteri akan mencuba petua yg Pn sarankan. Pak Din tengah
cari masa yang sesuai untuk buat bhg 3  . Insyaallah , Pak Din akan ceritakan hal kemoterapi dan operation membuang right breast , tumor chest wall dan kelenjar bawah ketiak nanti. Salam kepada  semua pembaca RH yang telah memberi kata semangat dan doa kepada Pak Din sekeluarga. Hanya Allah SWT sahaja yang dapat membalas nya . Amin

Minta maaf pembaca semua diatas kelewatan Pak Din untuk menyambung kisah isteri Pak Din ni. Pak Din nak fast forwardkan sikit bab rawatan tu. Isteri Pak Din dikehendaki membuat kemo setiap minggu . Jadual minggu pertama bermula dengan hari Isnin pagi kat Hospital dengan
mencuci luka-luka tumor ( darah dan nanah ) dan bekas dari tumor di payudara yang tanggal dgn sendiri . Kemudian nurse akan bubuh ubat dan buat bandage untuk tutup seluruh payudara tu. Hari Rabu adalah untuk ambil darah untuk pastikan isteri Pak Din mempunyai darah sel merah dan sel putih yang bercukupan untuk menjalani kemo. Hari Khamis pagi , Pak Din akan hantar isteri Pak Din ke Wad Onkologi untuk memulakan kemo yang berjalan dari pukul 9 pagi hingga 5 petang.  Doktor memberi isteri Pak Din ubat Anti-Side Effect pill yg merupakan steroid bagi mengatasi  sakit pening , loya , nak muntah dsb akibat dari ubat kemo tu. Ubat kemo ada dua jenis , Avastin iaitu sejenis target agent yg akan mencari dan musnahkan saluran makanan untuk sel tumor . Avastin tidak mempunyai banyak side effect kpd badan kecuali harga nya yang terlalu mahal sebanyak RM 7700 setiap minggu. Ubat kedua yang juga diberi secara IV adalah Paclitaxel yg merupakan ubat kemo yg berusaha untuk mematahkan proses sel tumor dari bercambah . Di sebabkan isteri Pak Din adalah HER 2 negatif , sel tumor tidaklah akan bercambah dengan agrasif dan banyak. Jumlah Pak Din kena bayar setiap minggu adalah didalam RM 8000-RM 10,000 . Doctor oncologist minta isteri Pak Din jalani sekurang-kurang nya 6-7 bulan kemo tu sebelum pakar bedah buat keputusan waktu yang sesuai untuk buat pembedahan. Pak Din  termenung semasa di beritahu tentang kos yang tinggi tu " Ya Allah mana aku nak carikan sebanyak tu setiap minggu sampai 7 bulan... "namun.." Alhamdulillah, syukor ...Allah SWT sentiasa menolong hamba-hamba-Nya melalui rezeki yang tidak di sangka-sangka..." selain dari pertolongan dari adik-adik. Syukor.. adik-beradik banyak membantu dan bukan setakat duit ringgit saja... , doa , sembahyang hajat dan pelbagai pertolongan yang Allah SWT sahaja yang dapat membalasnya. Pak Din tengok dgn penuh sayu setiap kali selepas isteri Pak Din menjalani kemo. Beliau akan keletihan dan tangan kanan semakin membengkak. Pada waktu ini , isteri Pak Din sudah tidak boleh memandu kereta sebab urat saraf tangan kanan nya telah ditindih oleh tumor yang sudah pun berjangkit kelapisan muscle di belakang bahu. Kelenjar ( lymph node ) dibawah ketiak juga telah membengkak. Walaubagaimana pun , CT scan selepas 3 bulan pertama menunjukkan tumor payudara sudah mengecut sebanyak 30% per sen dan tumor di hati dan limpa telah hilang. Pak Din dan isteri bersyukor kpd Allah SWT yang telah menyahut doa dan harapan kami semua....batuk isteri Pak Din pun sudah berhenti...syukor Alhamdulillah...walaubagaiman a pun... perlawanan dgn sel tumor ni banyak pasang surut nya....CT scan yang selanjutnya menunjukkan ada pengecilan pada tumor payudara , ada terdapat sel tumor baru di bahagian Chest Wall dan kelenjar ketiak kiri. Tangan kanan isteri Pak Din pulak bertambah bengkak . Doctor Oncology dan Pakar bedah kemudian nya dah tentukan tarikh pembedahan... kami berserah kepada Allah SWT...."Abg tak kan marah Sayang..Sayang akan sembuh, Insyaallah...".Pak Din sentiasa berharap dan bertawakal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.