Sabtu, 10 Mac 2012

Khasiat Akar Senduduk, Delima dan Akar Inai



Assalamualaikum  Sekadar cerita....
Dalam menjalankan tugas, saya berjumpa ramai insan-insan yang sudi berkongsi petua tentang cara alternatif menyembuhkan penyakit.Baru-baru ini untuk artikel Harian Metro saya berpeluang menemubual Kak Ikin, seorang pesakit kanser rahim dan kini sedang di dalam proses penyembuhan. Nampak sekali Kak Ikin tabah dan kuat semangat demi menyembuhkan penyakitnya.

Dalam temubual itu, ada beberapa tips yang dikongsi Kak Ikin dengan saya, contohnya sekiranya menggunakan makanan tambahan monavie, bagi pesakit kanser yang sedang melalui kemoterapi, elok ambil yang botol merah kerana ia akan memulihkan selera makan.Kebanyakan pesakit kanser akan hilang upaya selera makan ketika menjalani kemoterapi dan untuk mendapatkan tenaga untuk kemo seterusnya tiada lagi yang boleh dilakukan melainkan makan dan mendapat khasiat untuk badan. Jadi monavie botol merah yang diamalkan ketika itu.
Selainnya, Kak Ikin juga berkongsi petua tentang bantuan akar-akar kayu yang diturunkan oleh kakaknya kepadanya. Akar inai, akar delima dan akar senduduk. Kak Ikin pun menerangkan cara-cara membuatkan kepada saya. Saya teruskan teringatkan abang saya, Zaki di Sabah yang sedang di duga Allah dengan tumor kidney. Saya dan Zul bertekad mahu memberi akar-akar itu yang siap diproses kepada Zaki.

Masalahnya nak cari di mana? Inai mungkin mudah tetapi delima dan senduduk? Senduduk pun saya tak kenal macam mana rupanya. Tapi saya akan usahakan juga sehingga berjaya. Saya akan dapatkan akar itu, proses seperti yang Kak Ikin beritahu dan kemudiannya labelkan setiap satu. Setelah siap saya akan pos ke Sabah. Itu tekad saya.

Saya tanya Miss J yang sedang berada di kampung dan juga posting di twitter tentang pencarian ini. Alhamdulilah, Allah permudahkan. Miss J dan kakak Ku Fuziah membawa akar senduduk dengan pokok-pokoknya sekali dari Kuala Kangsar. Aween dan Khamisah pula mendapatkan tiga akar sekaligus untuk saya. Semuanya dalam tidak sampai seminggu pun. Terima kasih Aween sekeluarga dan juga Khamisah dan kawan-kawannya yang membantu saya
Sudah 3 hari akar-akar itu saya jemur di rumah. Kata Kak Ikin selama seminggu sehingga ia kering. Cabarannya sekarang ialah musim hujan yang sedang melanda negara sekarang. Panas memang tidak sampai ke petang. Seringkali hujan atau pun redup menjelang awal petang. Insya-Allah, pertengahan minggu depan saya nak pos ke Sabah sekiranya kering semuanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.