Sabtu, 10 Mac 2012

aku dan keturunan kanser



Aku pasti korang kenal Giulliana Rancic. Reality show dia adalah Giulliana & Bill. Aku pun kalau agak-agak bosan takde channel best, memang for sure aku follow series dia. Tapi malam semalam, aku ada terpandang yang ada satu statement mengenai Giulliana tengah fight untuk breast cancer. Physically kita tengok dia ni memang fitkan, dan nampak macam living in healthy life. Sekali di uji sebegitu rupa, kesian dia dah la tengah undergo IVF treatment. Aku bukan nak cite panjang lebar pasal hal dia ni, kalau korang nak tau further info, boleh kasi google search engine buat kerja. Aku rasa takde siapa antara korang yang tau aku ni ada keturunan kanser. Bermacam kanser yang keturunan aku ada. Ada yang boleh fight and win, ada jugak yang goodbye.. Dan orang yang terdekat dengan aku adalah mak aku sendiri..Dia pernah kena breast kanser masa umur dia dalam lingkungan penghujung 20-an. Mak aku antara yang berjaya fight breast cancer. Bila masa mak aku detect yang dia ada kanser? Masa tu adik ketiga aku yang baru berusia dalam 2 tahun.. Dia suka sangat landing atas badan mak aku. Tiba tiba, mak aku rasa macam ada yang tak kena bila dia perasan ada cecair yang meleleh. sekali tengok ada nanah yang mengalir. Mak aku antara yang bertuah sebab dia dapat kesan penyakit ni awal, dan alhamdulillah after several treatment, she's free from cancer. Aku sebagai keturunan terdekat apa possibility yang bakal terjadi? Aku pernah baca dalam satu majalah, kalau kita mempunyai sejarah keturunan, possibility yang bakal terkena pada aku adalah 80%. quite high eh? bukan "quite" lagi, memang seriously high..sebab tu aku banyak amik precaution measures. Agak-agak pelik sikit aku akan consult mak aku, or if things makin worst aku buat checkup. so pada sesiapa yang ada possibility tu, korang rajin-rajin la baca pasal benda. opss jangan sangka sesiapa yang takde history tu bakal terselamat, tidak sama sekali. Semalam pun aku ada amik insurans yang cover segala penyakit berkaitan wanita. Kata orang, hari tak selalu cerah, so better sediakan payung sebelum hujan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.