Sabtu, 10 Mac 2012

ibuku kembali ke rahmatullah



Ketika aku menaip entri blog kali ini, sudah pun genap 10 hari ibu ku kembali ke Rahmatullah sejak malam 1 Syawal 1431 (bersamaan 9 September 2010, hari Khamis malam Jumaat) yang lalu. Dimana ketika umat Islam sedang sibuk dan gelisah menyediakan persiapan terakhir untuk menyambut kehadiran Hari Raya Aidilfitri, aku bersama ayah, kakak dan Mak Cik ku pula sedang sibuk dan gelisah mengadap ibu ku yang sedang tenat menanti saat roh terkeluar dari jasad. Ya, ‘setiap yang hidup pasti akan merasai mati‘. Dikala aku dan kakak berusaha mengajar ibu ku mengucap dua kali Masyahadah disebelah telinga kiri dan kanan, akhirnya ibu ku menghembuskan nafasnya yang terakhir disamping kami berempat pada lebih kurang pukul 7.15 malam. Tiada kata yang dapat ku ucapkan selain tangisan dan rasa redha dengan pemergian ibu ku ke Rahmatullah pada bulan yang mulia ini. Sesungguhnya Allah s.w.t lebih menyayangi ibu ku dan aku yakin keadaan ini adalah yang terbaik untuk ibu ku.
Lebih kurang 7 tahun yang lalu, Ibu ku pernah mengidap kanser payudara dan telah menjalani pembedahan juga menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur. Ibu ku lengkap menjalani rawatan susulan selepas pembedahan seperti radioterapi, chemotherapy, dan menjalani pemeriksaan doktor pada setiap bulan bagi memastikan kanser yang pernah dibuang tidak menyerang semula. Walau bagaimana pun, dalam beberapa bulan yang lalu, ibu ku sering menelefonku memberitahu yang dirinya sering sesak nafas secara tiba-tiba. Aku sangkakan ibu mengalami sesak nafas kerana terlalu letih dengan aktiviti hariannya, memandangkan ibu ku adalah seorang yang aktif didalam aktiviti kampung. Ibu yang aku kenali adalah seorang yang sangat kuat dan gigih. Biar pun ibu mempunyai sejarah masalah kesihatan, tetapi ibu tetap kuat menjalani kehidupan harian dan aktif dalam aktiviti kampung. Malah semasa masuk Awal Ramadhan hingga 15 Ramadhan yang lalu, ibu masih kuat menunaikan Solat Tarawih di Masjid Pekan Grisek sebanyak 20 raka’at.
Ibu ku pernah bertanyakan kepada Doktor ketika membuat pemeriksaan bulanan di Hospital Kuala Lumpur mengenai masalah kesihatan yang dihadapi seperti sesak nafas, tangannya disebelah kiri menggigil dan adakalanya kaku. Doktor hanya memberitahu yang ianya kesan dari usia yang sudah meningkat, tidak dinafikan ibu ku sudah pun berumur 65 tahun. Hari demi hari masalah sesak nafas yang dialami oleh ibu ku semasa dikampung (Pekan Grisek, Muar) semakin teruk. Akhirnya kakak ku telah menghantar ibu ku ke Hospital Melaka memandangkan ada seorang sepupu ku yang bekerja sebagai salah seorang Doktor Pakar Perubatan di Hospital Melaka berjanji mahu membantu merawat penyakit yang dihadapi oleh ibu ku.
Selepas pemeriksaan X-Ray, dan beberapa ujian darah dilakukan, doktor masih tidak dapat mengesan penyakit yang dihadapi ibu ku. Apabila ujian CTscan pula dilakukan, barulah doktor mengesahkan ibu ku mengalami kerosakan pada bahagian paru-paru. Tetapi masih tidak dapat mengetahui punca kerosakan paru-paru tersebut, sama ada ianya datang dari kanser atau kesan dari radioaktif rawatan chemotherapy yang pernah ibu ku jalani sebelum ini. Apa yang pasti, penyakit ibu ku tidak mempunyai ubat dan tidak dapat diselamatkan lagi…
Diari Disaat Pemergian Ibu…
Pada malam 6 September 2010, aku mendapat msg dari kakak ku yang menjaga ibu pada malam itu memberitahu keadaan ibu sudah bertambah kronik. Aku telefon Abang ku yang tinggal di Ampang, bertanyakan sama ada dia mendapat msg dari kakak mengenai keadaan ibu. Abang memberitahu dia juga mendapat msg yang sama dan bercadang untuk melawat ibu di Hospital pada hari esok. Hati ku pada waktu itu sangat bimbang, tetapi aku sabarkan hatiku dengan terus berdoa dan meniupkan kata-kata positif didalam hati ku.
Pada tengah hari 7 September 2010, aku mendapat msg dari Abang yang baru sampai di Hospital Melaka memberitahu ternyata keadaan ibu sudah bertambah kronik dan sudah dipindahkan wad. Abang meminta diriku balik menziarahi ibu sebelum terlambat. Aku pula ketika itu bukan saja masih berada ditempat kerja, malah sebagai seorang pekerja mekanik kontrak di MAS Airlines Subang, aku langsung tidak mendapat kelulusan cuti disepanjang Raya ini. Tetapi diatas belas ikhsan dari pihak Pengurusan Bahagian Engineering MAS, aku dibenarkan bercuti dari 8 September 2010 sehingga 12 September 2010 diatas Kes Kecemasan. Balik dari Subang, aku terus ke Hospital Melaka untuk menjaga ibu. Malah aku berhajat tidak akan balik beraya dikampung selagi ibu ku tidak keluar dari Hospital. Abang ku pula kembali ke Ampang dan memberitahu akan pulang ke kampung semula pada 9 September 2010.
Pada 8 September 2010, aku menjaga ibu yang sudah tidak berupaya bergerak. Ibu juga tidak mampu bernafas sendiri selain dengan alat bantuan oksigen sebanyak 5 liter per minit. Pada sebelah pagi, darah ibu ku telah ditambah dengan 4 pek platlet darah memandangkan ibu ku tidak cukup platlet darah untuk menjalani pembedahan ujian tulang sum-sum. Lebih kurang pukul 10.30 pagi, ibu ku menjalani pembedahan ujian tulang sum-sum. Aku tidak henti-henti menangis kerana bimbangkan keadaan ibu ku selepas selesai ujian tulang sum-sum itu nanti. Ramai yang mengatakan orang yang menjalani ujian tulang sum-sum mengambil masa yang lama untuk pulih. Apa yang doktor beritahu, pembedahan ujian tulang sum-sum yang ibu ku jalani adalah untuk memastikan sama ada kerosakan paru-paru yang dialami ibu ku adalah disebabkan kanser atau tidak. Jika ianya disebabkan kanser, ibu ku perlu menjalani chemotherapy sekali lagi. Dan untuk menjalani chemotherapy sekali lagi adalah sangat mustahil kerana ibu ku tidak cukup sel darah dan sudah tiada tenaga. Selepas pembedahan ujian tulang sum-sum, ibu ku langsung tidak sedarkan diri. Cuma sekali-sekala ibu cuba bergerak dalam keadaan tidak sedar seperti sedang bermimpi. Aku tidak henti-henti memicit dan memegang tangan ibu sambil menitiskan air mata. Hatiku terlalu sedih melihat keadaan ibu begitu…
Pada 9 September 2010, di sebelah pagi, aku terpaksa mencari kantin Hospital Melaka untuk membeli ais. Apabila ibu sedarkan diri, ibu kerap meminta ais untuk dimasukkan ke dalam mulut. Jika tidak ais, ibu akan minta aiskrim yang tidak bercampur susu. Sudah 2 hari ibu langsung tidak mahu makan apa-apa. Kakak ku cuba memberi ibu ku makan bubur, tetapi ibu muntah. Mujur ibu boleh minum susu. Selepas waktu makan, ibu meminta aku membacakan Surah Yassin untuk dirinya. Aku ikutkan saja kata ibu. Pada bacaan ayat yang ke-58, ibu meminta aku mengulangkan bacaannya sebanyak 3 kali dan meniupkan ke dahinya. Selepas membaca Surah Yassin, ibuku meminta dibacakan Surah Ar-Rahman. Kakak ku pula membantu membacakan Surah Ar-Rahman untuk ibu ku.
Pada sebelah petangnya, saudara-mara sebelah ibu datang beramai-ramai menziarahi ibu. Mereka menasihatkan aku dan kakak agar membawa ibu ku pulang ke rumah memandangkan esok sudah pun Hari Raya. Setelah mendapat persetujuan ayah di kampung dan abang yang berada di Ampang, aku dan kakak pada mulanya bersetuju untuk membawa ibu ku pulang ke rumah dengan berbekalkan sebotol gas oksigen yang dibeli oleh kakak ku. Semua urusan untuk membawa ibu ku keluar dari Hospital diuruskan oleh seorang akak sepupu ku yang merupakan bekas Sister Jururawat di Hospital Melaka. Apabila orang St John Ambulance yang ditugaskan menghantar ibu ku balik datang bertanyakan tentang gas oksigen yang perlu ibu ku pakai sewaktu didalam ambulance, orang St John memberitahu sebotol gas oksigen yang dibeli kakak ku itu tidak cukup untuk ibu. Dimana sebotol gas oksigen itu hanya boleh bertahan selama 3-4 jam sahaja. Jadi bagaimana selepas itu? Sedangkan ibu ku sudah tidak boleh bernafas sendiri tanpa alat bantuan oksigen. Malah, ibu ku tidak lagi menggunakan oksigen 5 liter per minit, tetapi sebanyak 8.5 liter per minit! Orang St John cuba membantu dengan menyewakan 2 botol oksigen lagi yang mungkin boleh tahan untuk sehari. Tetapi bagaimana pula untuk hari seterusnya? Dalam waktu Raya, kedai sudah tentu banyak yang tidak buka, bagaimana untuk aku adik-beradik mencari ‘refill’ oksigen untuk ibu ku nanti? Ya Allah~ Hanya tuhan saja yang tahu betapa bingungnya aku dan kakak pada ketika itu.
Memikirkan keadaan itu, aku meminta kakak ku menelefon Abang ku yang berada di Ampang. Meminta pendapatnya sebagai seorang Abang. Sungguh aku tidak berani membuat keputusan. Aku tidak mahu menjadi punca dan sebab penyebab diatas kematian ibu ku. Sungguh aku tidak mahu. Bagi aku dan kakak, kami memang sudah tidak berani membawa ibu pulang ke rumah. Aku tidak mahu ibu ku meninggal lantaran terputus bekalan oksigen. Ianya umpama satu kesilapan besar mengeluarkan ibu dari Hospital. Akak sepupu ku dan seorang Mak Cik ku sekali lagi cuba memujuk supaya aku dan kakak membawa ibu ku pulang ke rumah. Aku menepis pujukan mereka. Aku hanya menunggu kata putus dari Abang ku. Ketika kakak menelefon abang, abang ku juga bingung dengan keadaan itu. Abang ku akhirnya hanya memberi jawapan ‘sukahati‘. Apabila abang ku berkata begitu, kakak ku terus memberi kata putus untuk TIDAK membawa ibu ku pulang ke rumah.
Pertengkaran berlaku. Aku dan kakak menerima kata-kata kesat dari saudara-mara sebelah ibu. Mereka mengatakan aku tidak sayang ibu dan sebagainya. Ketika itu, ibu pula meronta-ronta supaya aku dan kakak membawa dirinya pulang ke rumah. Sungguh, aku dan kakak bingung. Lebih menyedihkan apabila ibu sanggup mengatakan yang aku bukan lagi anaknya. Subhanallah~
Sebaik saudara-mara sebelah ibu ku keluar dari wad, dua orang sepupu ku dari sebelah bapa ku datang memegang bahu ku. Ya, aku ada menghubungi sepupu sebelah bapa yang rapat dengan ku untuk datang ke Hospital bagi membantu aku membawa balik kereta ku, manakala aku akan bawa balik rumah kereta milik kakak ku. Sepupu ku juga membantu aku dan kakak meredakan ibu ku yang terus meronta-ronta. Selepas ibu ku berhenti meronta, sepupu ku menasihatkan aku dan kakak agar membawa ibu pulang ke rumah sekurang-kurangnya 1 hari. Seperti kata sepupu ku, biarlah ibu ku merasa beraya dirumah dan melihat rumahnya untuk seketika diwaktu raya ini. Akhirnya aku dan kakak bersetuju membawa ibu ku pulang ke rumah. Tidak pasti untuk berapa hari.
Seperti yang dirancang, 2 orang sepupu ku membawa kereta ku pulang kerumahnya untuk sementara dan akan mengembalikan kereta ku ke rumah ku pada Hari Raya Pertama. Aku membawa kereta milik kakak ku, manakala kakak ku menemankan ibu ku didalam ambulance St John untuk balik ke rumah di Grisek, Muar. Didalam perjalanan balik, aku tidak putus-putus berdoa agar ibu ku selamat didalam perjalanan pulang ke rumah. Ibu ku sampai dirumah lebih kurang pukul 5.00ptg, manakala aku sampai dirumah lebih kurang 1/2 jam selepas itu.
Ketika aku sampai dirumah, aku melihat kakak ku sedang berbincang dengan orang St John Ambulance mengenai berapa banyak gas oksigen yang akan ibu ku gunakan. Sekurang-kurangnya cukup sehingga hari Ahad. Aku tidak mempedulikan semua itu. Aku terus melihat keadaan ibu ku yang sudah berbaring diatas katil bujang yang disediakan di ruang tamu oleh Ayah dan Mak Cik ku yang tinggal serumah dengan keluarga ku. Ibu ku meminta ais untuk dikemam didalam mulut. Aku menunggu ibu ku sambil mengusap-usap tangan ibu ku. Orang St John Ambulance menyatakan rasa simpati melihat keadaan ibu ku dan berjanji akan berusaha menghantar bekalan oksigen yang cukup untuk ibu ku. Gas oksigen yang dibeli oleh kakak ku waktu di Hospital Melaka hanya bertahan selama 2 jam sahaja. Lebih kurang pukul 6.30ptg, ibu ku telah menggunakan gas oksigen untuk botol yang ke-2 yang kakak ku sewa dengan orang St John Ambulance.
Ketika itu, masih ku ingat kata-kata terakhir ibu ku meminta diri ku membantunya untuk menemui Allah s.w.t. Aku bertanya kepada ibu, bagaimana untuk aku membantunya? Ibu ku menjawab, “Mintalah kepada Allah s.w.t… Semasa menunaikan Solat Asar, aku sempat berdoa agar diberikan apa yang terbaik untuk ibu ku. Sesungguhnya hanya Allah s.w.t sahaja yang mengetahui Qada’ dan Qadarnya. Dan aku redha jika pemergian ibu ku adalah yang terbaik untuk ibu ku…
Apabila masuk waktu Marghrib, kakak ku mendapat panggilan telefon dari orang St John  dari Muar memberitahu mereka ada membawa bekalan oksigen sebanyak 1 lori untuk dihantar ke rumah ku. Selepas mendapat panggilan itu, kakak ku keluar rumah dengan menaiki motor untuk mencari dimana lori St John itu berada tanpa membawa handphone. Kali kedua orang St John telefon memberitahu yang mereka berada di Pam Minyak berhampiran dengan kampung ku. Tiada pilihan lain, aku juga terpaksa keluar rumah untuk mendapatkan lori St John yang menunggu di Pam Minyak berhampiran kampung ku. Manakala ibu ku dijaga oleh Ayah dan Mak Cik ku.
Setibanya di Pam Minyak, aku terkejut melihat beberapa biji botol oksigen yang panjangnya lebih kurang 5 kaki didalam lori tersebut. Subhanallah~ Aku tahu apa yang aku dan kakak cuba lakukan ini tidak pernah dibuat orang. Tetapi kami tidak ada pilihan lain. Aku meminta pemandu lori tersebut mengekori aku hingga sampai ke rumah. Tibanya dirumah, mujur kakak ku sudah pulang dan sedang menunaikan Solat Marghrib. Pada masa itu juga aku melihat ibu ku mulai nazak. Beberapa kali aku dan kakak ku melafazkan 2 kali masyahadah di kedua-dua belah telinga ibu ku sehinggalah ibu ku menghembuskan nafas yang terakhir…
Gas oksigen pada botol yang kedua hanya terpakai sedikit sahaja. Ternyata Allah s.w.t telah mentakdirkan ibu ku kembali ke Rahmatullah ketika berada di rumah. Aku tidak menyalahkan sesiapa. Aku redha segala yang berlaku adalah takdir. Pertengkaran antara aku dan saudara mara ibu ku hanya sebagai penyebab untuk aku dan kakak membawa ibu ku pulang ke rumah. Dan yang pastinya, Allah s.w.t telah mentakdirkan ibu ku akan meninggal dunia semasa berada dirumah…
Al-Fatihah, untuk Arwah Ibu Ku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.