Ahad, 13 Mei 2012

Chemotherapy vs Rawatan Natural


Rawatan Chemotherapy Untuk Pesakit Kanser vs Rawatan Natural

Salam...Ramai pesakit barah / kanser meninggal selepas mendapatkan rawatan kemoterapi. Rawatan kemoterapi ini sebenarnya untuk membunuh sel-sel kanser. Tapi dalam masa sama, sel sel yang baik juga dibunuh juga. Saya ada membaca di internet yang ramai pesakit kanser meninggal selepas mendapatkan rawatan kemoterapi. My beloved aunt juga telah meninggal Ahad lepas (Al-Fatihah untuk arwah) selepas beberapa hari mendapatkan rawatan kemoterapi di Pulau Pinang. Selepas itu, barulah saya membuat kajian serba sedikit mengenai rawatan kemoterapi. Saya menerima takdir pemergian arwah. Cuma ingin bertanyakan pendapat dan mungkin berkongsi pengetahuan dengan forumer lain mengenai kesan kemoterapi. Sekiranya kemoterapi ini berbahaya (kerana dapat membunuh sel sel baik selain membunuh sel kanser), adakah rawatan kemoterapi mesti diteruskan dibenarkan. Saya sudah google perkataan "Passed away after chemotherapy" dan saya dapati ada orang berpangkat tinggi di White House juga pernah meninggal selepas rawatan chemotherapy. Dan selepas google, saya juga menjumpai artikel yang rawatan natural adalah rawatan yang lebih baik untuk melawan kanser. Maksudnya, pesakit perlu mengamalkan pemakanan pemakanan sihat yang mengandungi antioxidant yang tinggi. Katanya pemakanan sihat lebih baik untuk melawan kanser berbanding chemo. Jadi, sekiranya diberi pilihan di masa akan datang, ada insan X sedang menghadapi kanser, yang manakah lebih baik.Tidak perlu membuat kemoterapi dan melawan kanser melalui cara natural atau membuat kemoterapi dan melawan kanser secara natural. terima kasih

Dah 2 orang pakcik aku meniggal lepas kemo.....kurus gile badan arwah pakcik aku...sedih aku tengok...semua ada anak kecil2...aku tgk anak dia tak nangis pun...dia tak tau erti meninggal lagi...kalau dia tau mesti dia sedih...siap anak dia tanya lagi ayah nak p mana...
salam... terima kasih atas pandangan anda. saya hargai. cuma tak salah saya, saya baca di board kesihatan, bukankah teh itu rawatan baik untuk melawan kanser? dan saya baru google tadi. success rate untuk kemo hanyalah sekitar 2%(diambil dari 3 - 4 website)
Wasalam..btw 2%? Too low lah my fren...saya ada kawan,die ni doctor bahagian oncology,doc yang urus chemo untuk cancer patient...die ckap around 70%,but again tambah tolak dengan pelbagai faktor...saudara saya sorang kena cancer dan die mmg x minum tea,sebab x silap tea bertindak balas dengan chemo drug etc doxorubicin...btw mak saudara kena kanser ape? Stage berapa? btw saya pun kurang tau jgak pasal kanser and chemo...ni dari ape yang saya bace...
slagi ada option lain, chemothrapy mmg x dgunakn. tp if mlbatkn massive tumor in area that are quite difcult 2 reach. one of de option chemo lah. lg pn, utk efek mcm pgwalan mknn suma 2, i mean natural way. it mght take sumtym. tp kalo condtion patient dh truk 4 exmple already in stage 4. doctor tpksa control tumor @ cancer dlm bdn 2 as soon as posble sbb kalo dh late stage of cancer. stage of invasion of tumor cell are very progresive. n kalo cell 2 dh mrebak ke bhgan2 yg lbh bhya, lg ssh la utk cure cncer ni. so, doctor mght advsed the patient 4 chemo therapy. kalo gna rwtn natural mcm TT ckp 2. bkn xbksan. tp msa utk dpt efek postf dia 2 mgkn amek msa yg lbh pnjg. in de same tym. cancer cell in body keep growing massively in de patient body
WHAT DOCTORS DONT TELL YOU

Chemo: basically, it doesn’t work

Chemotherapy results in substantial remission for only 3 per cent of cancers - mainly blood-based ones like Hodgkin’s disease, leukaemia and Burkitt’s lymphoma. Also successfully treated are testicular and ovarian cancers.

However, even for these, there may be serious short- and long-term side-effects. Many chemo drugs cause cancer later in life. Up to 8 per cent of children treated for leukaemia go on to develop cancers of the bone, thyroid and breast (J Natl Cancer Inst, 2001; 93: 618- 29). Chemo for ovarian cancer is linked with a high incidence of later leukaemia (Prog Clin Biol Res, 1992; 374: 1...

Chemotherapy:leukaemia risk
Women who receive certain forms of chemotherapy or drugs combined with radiation for breast cancer are at increased risk of developing leukaemia.

The National Cancer Institute in Bethesda, Maryland, studying 82,700 women diagnosed with breast cancer around the United States, concluded that the risk of leukaemia was increased two and a half times after localized radiotherapy. Using alkylating agents alone increased the risk 10 fold, combined radiation and drug therapy, by 17 times and 31 times by the chemotherapy drug melphalan, which was 10 times that of cyclophosphamide, another drug used to treat cancer.

There was little increase in the risk associated with cyclophosphamide doses of less than 20,000 mg.


"Systemic drug therapy combined with radiotherapy that delivers high doses to the marrow appears to enhance the risk of leukaemia," concluded the study.


An editor in the same issue of the New England Journal of Medicine concluded that doctors need to be more "selective" in applying "just in case" therapy to breast cancer patients who have been cured.
cari je info kat internet ni pasal tajuk WHAT DOCTOR DONT TELL U...gerenti terkejut dengan pendedahan cerita di sebalik perubatan moden ni.
2 orang sahabat saya kena breast cancer dan kedua2nya menjalani kemo namun kedua2nya x habis buat sbb xtahan dgn kesan yg diaorg alami sebaliknya diaorg usahakan dgn cara tradisional dan alhamdulillah selepas bbrp tahun berusaha kedua2nya hidup sihat dan masih meneruskan cari jalan alternatif namun masih ke Dr utk check up, disamping Dr memantau tahap kesihatan diaorg mcm mana.
Amalkan makan sayur2an organic...that's the best w/pun mahal, tapi mahal lagi nak buat kimo ni...sakit lagi tu yg tak tertanggung
Based on apa yang pak cik google bagitaw aku..ubat2 tradisional untuk kanser antaranya adalah:

[img]http://www.gojiking.co.uk/shop/images/apricot_kernels.jpg[/img]

Kat atas nie gambar aprikot..Dalam aprikot tue ada mengandungi Amigdalin, yang juga dikenali sebagai [b]vitamin B17[/b]. B17 ini dapat membantu membunuh sel- sel kanser dalam badan kita, Hasilnya dapat membebaskan diri kita dari serangan penyakit ganas ini (kanser)

Setahu aku,aku pernah dengar orang amalkan minum air  pegaga..Bahasa saintifiknya hydocotyle asiatica..Rasanya payau..:mad:
[quote]Ramai pesakit barah / kanser meninggal selepas mendapatkan rawatan kemoterapi. Rawatan kemoterapi ini sebenarnya untuk membunuh sel-sel kanser. Tapi dalam masa sama, sel sel yang baik juga dibunuh juga.[/quote]

[size=4]betul, tetapi kebanyakkan pesakit meninggal kerana lewat mendapatkan rawatan (stage 3 atau 4) atau tidak habis menjalani rawatan seperti kemoterapi atau radioterapi.  Ramai jug yang survive selepas menjalani rawatan tradisional. [/size]
[size=4]
[/size]
[size=4]i am cancer survivor. My cancer is stage II. i had finished my chemo regime on 2009 and radio on 2010. i am healthy at least for now.[/size]:C
[quote]betul, tetapi kebanyakkan pesakit meninggal kerana lewat mendapatkan rawatan (stage 3 atau 4) at ...
tau tak macamne nak naikkan selera makan pesakit selepas kemo ni?
aku ada buat research sikit,pesakit takde rasa nak makan,asyik rasa muntah.bila dorang xmau makan jangan paksa ,tapi nak buat macamne makanan tu penuh dengan fiber/zat.walau ape pun dia kena makan gak.jadi macamne nak atasi perkara ni?
mak aku adalah kanser survivor... dlu dia dah wat kimo ni... and aku sbg anak mmg dpt rasakan yg kimo ni terlalu sakit untuk pesakit kanser... tu pasal mungkin ada yg meninggal pasal tak tahan dgn rawatan kimo...

doktor yg rawat mak aku penah pesan kat aku... dia kata penyakit kanser mmg takder cure.... yg penting jgn bg mak aku susah ati, tertekan, marah dan yg sewaktu dgnnyer...

Alhamdulillah... mak aku pun dh sehat skang...
[quote]mak aku adalah kanser survivor... dlu dia dah wat kimo ni... and aku sbg anak mmg dpt rasakan yg kim ...
[size=2][color=#999999]medangtamang Post at 22-9-2011 13:49[/color] [url=http://mforum.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=45706108&ptid=545715][img]http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url][/size][/quote]


memang pesakit kanser macam aku ni sensitif, mudah tersentuh, rasa nak perhatian lebih...huhu yang penting mesti kuat semangat, klu anda ada famili yang mempunyai penyakit kanser, harap byk bersabar, mesti SELALU bagitahu mereka yang anda sayang mereka dan mahu mereka sembuh. :loveliness:
Part muntah dan loya itu biasa bagi penerima kemoterapi. Lain orang lain lah penawarnyaa. Aku bedal coke sebab tanak bagi rasa loya tu kuat. (jangan ikut lak) huhu coke tu tk bagus utk pesakit kanser apatah lagi yg br kimo. tapi disebabkan famili aku tk thn tgk aku tk mkn tk minum, diorang bagi je aku coke tu janji aku selesa dan lega. tapi lepas 2 hari aku dah start makan mcm buah-buah, bubur yang pns dgn ikan  masin atau pape saja yang masin... itu aku tau! ingat..lain orang lain penawarnya, cari mknn yang famili korang leh mkn lps kimo...
Jumaat sebelum raya baru ni sepupu wife aku meninggal sebab kanser..diagnos kanser tahap 4 awal tahun tapi opt for alternatives ..bulan 6 baru buat kemo..kesian..

wife dia ada bgtau kitorang, yg arwah ni ditakut2 kan dgn kemo..sakit sehingga ke hujung jari laa..mcm2..tapi at the end? lagipun orang yg takut2 kan kesakitan kemo ni rasanya bukan lah orang yg merasa kemo dan survive kanser..dok kata kemo sakit, awak tu pernah ke rasa kemo treatment?? ngeh ngeh..

wife dia bgtau antara alternative yg dibuat adalah rawatan ozon kat darah..keluar dari badan darah gelap, masuk badan balik adalah darah yg cerah..arwah juga minum air jampi/doa..

bagi aku, eloklah buat kemo dan buat alternative yg tak bertentang dgn kemo..

doktor sekarang terus terang je cakap..masa awal tahun dulu doktor kata dijangka 6 bulan je hidup..extra 2 bulan tu kira tak lari jauh dari anggaran doktor..
quote]doktor sekarang terus terang je cakap..masa awal tahun dulu doktor kata dijangka 6 bulan je hidup..extra 2 bulan tu kira tak lari jauh dari anggaran doktor..[/quote]
   Doktor takkan tipu dan bagitahu kenyataan yang pahit ditelan. Apapun kuasa Allah s.w.t mengatasi segalanya. Soalan pertama aku tanya pada doktor ialah
"berapa peratus peluang saya untuk sembuh doktor, please tell me the truth.."

Doktor tu (berbangsa cina, melutut dekat aku (aku duduk dekat katil), bercakap dengan suara yang lembut, dan berkata

"75 %  definitely u will recover. if u are lucky u will survive more than 20 years and die because of other disease but if u r relapse after chemo, u only have 5 years more to live.."

how am i supposed to react? hehe but now i am cool.. im doin fine and accepted that fact with all my heart. I'll do what i love to do, i'll go wherever i want to go and eat what i love to eat...i have no time to feel sad and be worried. :C
[b][quote]diagnos kanser tahap 4 awal tahun tapi opt for alternatives ..bulan 6 baru buat kemo..kesian..[/quote]Reply [url=http://mforum.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=45721023&ptid=545715]20#[/url] [i]abas8888[/i] [/b]


   [size=4]Tahukah pesakit selagi pesakit melewatkan kemo itu, dia telah memberi peluang cerah kepada sel kanser merebak dengan lebih cepat? Doktor pasti telah menerangkan berkali-kali serta memujuk pesakit agar menjalani kemo. Apapun pilihan ditangan kita. Doktor akan terangkan akibat melewatkan rawatan. Memang aku akui kimo itu menyakitkan. Kesakitan itu diiringi oleh rasa tidak selesa kerana selalu mual dan loya. Anda akan hilang selera makan, serta merta menjadi kurus, rambut akan gugur sehingga hampir botak. Kuku tangan dan kaki akan jadi kehitaman, dan kulit menjadi gelap. Semua rambut akan gugur termasuk kening. Urat-urat akan menjadi gelap. Tapi semua itu akan pulih sedikit demi sedikit. Rambut akan kembali cantik seperti rambut bayi baru lahir, dan kulit akan pulih. Yang penting makan vitamin, buahan dan sayuran banyak-banyak. Hati mesti gembira dan jangan fikir bukan-bukan. Pastikan ada ahli keluarga menjaga anda waktu ini.[/size][size=4]
[/size]

[size=4]Aku dah rasa semua tu, dan aku sedar aku tiada pilihan. Rawatan alternatif telah aku cuba, dan menyebabkan aku hampir cecah stage 3. Aku lebih percaya kaedah moden. Sehingga hari ini aku tidak pernah mengambil sebarang ubat selain madu, vitamin c 1000mg dan susu yang dishorkan doktor. Habastus Saudah aku percaya. Aku tidak percaya sebarang "makanan kesihatan" yang dijual melalui sistem mlm. Aku tidak menghabiskan duit beribu ringgit membeli buah apricot mahupun pil Transfer FActor. Aku cuma amal bacaan Al-quran dan ikut nasihat doktor sahaja. Aku dah berisi dan sihat sikit sekarang. Alhamdulillah. berkat doa famili. Yelah cuma cepat penat dan letih. Tu semua efek kimo. Tapi aku tetap kerja seperti biasa dan dapat ramai kawan kerana penyakit ini.[/size] :C

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.