Ahad, 13 Mei 2012

Terung Susu Kambing


Nama Tempatan : Terung Susu Kambing.
Nama Lain : Terung Tetek Kambing.
Nama Saintifik : Solanum Mammosum.
Famili : Salanaceae.
Kegunaan/Khasiat :
Buah yang masak dicelur dan dimakan sebagai ulam.
Air rebusan buah diminum untuk merawat sakit darah
tinggi, kencing manis, buasir, gout dan barah payu dara
.
Buah dikisar dan jusnya diminum untuk merawat sakit jantung.

Untuk mencegah dan merawat kanser payudara buah ini dikisar dan disapukan pada sekeliling payudara setiap malam selain itu airnya diminum 2 kali sehari.

Buah ini juga dikatakan boleh untuk mengubati resdung.
Biji benihnya tuan boleh cuba dapatkan di Melur.com atau di Pusat herba UPM Serdang.

Untuk penyakit darah tinggi, bahagian yang digunakan ialah buahnya. Sebiji buahnya dilubangkan dengan jarum pada bahagian hujungnya. ia kemudiannya direbus hingga mendidih dan airnya diminum 2 gelas sehari.


TERUNG SUSU KAMBING, APPLE OF SODOM, NYUN WENKIBOBI,SORESUMBA, MACKAW BUSH, NIPPLE FRUIT,TITTY FRUIT

Sama famili dengan terung-terung lain. Bunganya ada berwarna ungu dan ada juga berwarna putih. Buahnya pula berwarna kuning terang dan mempunyai banyak biji berwarna coklat di dalamnya. Tanaman ini biasa ditanam sebagai tanaman hiasan kerana buahnya yang unik dan menarik.

Kegunaan
Dalam perubatan Traditional Melayu, Terung ini digunakan bagi merawat penyakit darah tinggi, kencing manis, buasir dan barah payu dara.
Bagi penyakit darah tinggi, ambil sebiji buahnya dan dilubangkan dengan jarum pada bahagian hujungnya. Rebus buah tersebut bersama air hingga mendidih dan airnya diminum 2 gelas sehari.
air rebusan buah terung susu kambing ni juga baik untuk selesema , asma dan masaalah sakit tekak.




Nama Botani : Solanum Mammosum.
Famili : Solanaceae.

Pengenalan
Terung susu kambing juga dikenali dengan nama terung tetek kambing berasal dari Mexico dan Amerika Selatan. Terung susu kambing satu famili dengan terung biasa. Ia mepunyai ketinggian sehingga 1.5 meter. Bunganya berwarna ungu atau putih mengikut jenis. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan bertukar kuning terang apabila masak. Pokok terung susu kambing membiak melalui biji benih.

Kegunaan
Buah terung susu kambing boleh dicelur dan dimakan sebagai ulam. Air rebusan buah terung susu kambing yang diminum boleh merawat sakit darah tinggi, kencing manis, buasir, selesema, asma, gout dan barah payu dara. Buahnya yang dikisar dan dijadikan jus, kemudian diminum boleh merawat sakit jantung. Bijinya boleh digunakan untuk merawat selesema. Bunga terung susu kambing yang direbus dipercayai dapat meredakan batuk kokol. Daunnya yang direbus dan diminum boleh melegakan masalah ginjal dan pundi kencing. Buah terung susu kambing yang dijadikan serbuk digunakan untuk membunuh serangga perosak seperti lipas.





NAMA HERBA: Terung Susu Kambing
NAMA SAINTIFIK: Solanum Mammosum L.

BOTANI:
Biasa ditanam sebagai tumbuhan hiasan kerana bentuk dan warna buahnya yang menarik. Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian hingga 4 kaki. Ia merupakan tumbuhan tropika. Bunganya ada yang ungu dan ada juga yang putih.Buahnya berwarna kuning terang dan mempunyai banyak biji berwarna coklat didalamnya. Ia membiak melalui biji benih dan merupakan tumbuhan dikot dari famili solanaceae, iaitu sama famili dengan terung-terung yang lain seperti terung biasa dan terung pipit.

KEGUNAAN:
Digunakan dalam perubatan tradisional Melayu untuk mengubat penyakit darah tinggi, kencing manis, buasir dan barah buah dada. Untuk penyakit darah tinggi, bahagian yang digunakan ialah buahnya.Sebiji buahnya dilubangkan dengan jarum pada bahagian hujungnya.Ia kemudiannya direbus hingga mendidih dan airnya diminum 2 gelas sehari.   Sumber:
http://www.melur.com/

 
Saya telah memotong, buah ini. saya buangkan bijinya dan rebus. Sebelum direbus , rasa buah ini macam buah pear, wangi sedikit tetapi ada rasa gatal . Mungkin saya memang alergy kepada terung, lidah jadi gatal sikit. Rasa airnya agak payau tapi boleh ditelan . Tidak pahit.Khasiat terung susu kambing antaranya ialah untuk menyembuhkan barah payu dara. Terung ini setelah dibuang bijinya ,direbus sehingga mendidih, Minum 2x sehari sehingga sakit berkurangan.. Gambar diambil pada awal Jun 2008.

http://bertanamlah.blogspot.com/2008/06/surah-nashr-1-2-1-2-dalam-ayat-ayat-ini.html

http://fazlisyam.com : Terung Susu Kambing yang dijual dengan harga RM5/Sebiji. Memang jarang jumpa orang jual terung jenis ini. Daripada rujukan, air rebusan buah terung susu kambing ni juga baik untuk selesema, masalah sakit tekak dan menyembuhkan barah payu dara.

tempat menjual = Ah Chui Nursery at Sungai Buloh

 

Nama Botani : Solanum Mammosum. Famili : Solanaceae.

http://adrydaud.blogspot.com/2010_08_01_archive.html


Pengenalan: Terung susu kambing juga dikenali dengan nama terung tetek kambing berasal dari Mexico dan Amerika Selatan. Terung susu kambing satu famili dengan terung biasa. Ia mepunyai ketinggian sehingga 1.5 meter. Bunganya berwarna ungu atau putih mengikut jenis. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan bertukar kuning terang apabila masak. Pokok terung susu kambing membiak melalui biji benih.

Kegunaan: Buah terung susu kambing boleh dicelur dan dimakan sebagai ulam. Air rebusan buah terung susu kambing yang diminum boleh merawat sakit darah tinggi, kencing manis, buasir, selesema, asma, gout dan barah payu dara. Buahnya yang dikisar dan dijadikan jus, kemudian diminum boleh merawat sakit jantung. Bijinya boleh digunakan untuk merawat selesema. Bunga terung susu kambing yang direbus dipercayai dapat meredakan batuk kokol. Daunnya yang direbus dan diminum boleh melegakan masalah ginjal dan pundi kencing. Buah

terung susu kambing yang dijadikan serbuk digunakan untuk membunuh serangga perosak seperti lipas.

 

Address Terung Susu Kambing

Ahmad Aimran Enterprise: A.B. Rahman 013 377 4879 ; Noor Aishah 012 912 3951 ; A.Z Aimran 012 931 2387 ; A.N. Auni 019 610 9728
Lokasi Hari Sabtu = berada di Tapak Pasar Tani  MAEPS Serdang / Mardi ( 9am-100pm )
Lokasi Hari Ahad = berada di Armcorp Mall P.J. ( 9am - 500pm )
email : delawiah@gmail.com










 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.