Isnin, 26 November 2012

Bahaya Tidur Pasang Lampu


Bahaya Tidur Pasang Lampu

Anak-anak yang sentiasa tidur dengan lampu menyala bakal boleh menghidap atau terkena penyakit leukemia.Para saintis mendapati bahawa tubuh perlu suasana gelap dalam menghasilkan bahan kimia pelawan kanser. Bahkan ketika menyalakan lampu toilet, berniaga, mengembaramelintas zon masa, lampu-lampu jalan boleh menghentikan pengeluaran zat melatonin. Tubuh memerlukan zat kimia untuk mencegah kerosakan DNA dan ketiadaan zat melatonin tersebut akan menghentikan asid lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.

Prof. Russle Reiter dari Texas University yang mengetuai kajian tersebut mengatakan "Sekali anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit. Otak anda akan mengesan bahawa lampu menyala seharian dan pengeluaran zatmelatonin menurun ". Jumlah anak-anak pengidap leukimia naik menjadi dua kali ganda dalam kurun 40 tahun terakhir. Sekitar 500 anak muda di bawah 15 tahun di diagnosis menderita penyakit ini setiap tahun dan kira-kira 100 orang meninggal.


Sebuah persidangan tentang anak penderita leukimia diadakan di London menyatakan bahawa orang menderita kanser akibat terlalu lama memakai lampu waktu tidur dimalam hari berbanding dengan yang tidak pernah memakai lampu waktu tidur. Perkara ini menekan pengeluaran melatonin di mana biasanya terjadi antara jam 9malam s / d jam 8 pagi. Penelitian terdahulu telah menunjukkan bahawa orang-orang yang paling mudah diserang adalah para pekerja shift yangmempunyai risiko terkena kanser payudara. Pada hakikatnya, Orang-orang buta tidak terdedah kepada melatonin mempunyairisiko yang lebih rendah menghidap kanser. Maka orang-orang tua disyorkan utk menggunakan bola lampu yang suram berwarna merah atau kuning jika anak-anaknya takut pada kegelapan. - Sumber : Smartnewz.info

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.