Sabtu, 7 Julai 2012

Penyakit Orang Sekarang


Dari pemerhatian, didapati sekiranya anda bekerja dalam persekitaran hawa dingin, duduk sepanjang hari depan komputer, mesyuarat yang panjang, tidak ada senaman secara regular, punya ukur lilit perut yang  melebihi ukur lilit pinggul maka anda adalah calon terbaik bagi mendapat penyakit angin ahmar (stroke), kencing manis (diabetes mellitus), darah tinggi, kanser, rosak buah pinggang dsbnya. Penyakit kencing manis, darah tinggi, selalu terdedah kepada kimia @ ubat ubatan  dan batu karang akan mempercepat seseorang mendapat penyakit rosak buah pinggang yang memerlukan dyalisis! Sekarang ini pusat pusat dyalisis tumbuh macam cendawan selepas hujan menunjukkan peningkatan kes-kes baru mereka yang perlukan dyalisis! Selain itu, sekali dyalisis memerlukan sekitar RM200 dan ini bermakna RM200 x 12 dyalisis sebulan = RM2400 sebulan untuk bayaran dyalisis saja! Ini tak termasuk caj bayaran ubat-ubatan serta cas konsultasi pakar nephrologist!

          Sebenarnya badan manusia dicipta untuk bekerja. Badan manusia tidak sesuai sekali digunakan dengan duduk sepanjang hari dalam bilik hawa dingin mengadap komputer atau mesyuarat! Keadaan ini amat membebankan jantung kerna aliran darah amat lembab. Otot jantung kedua (soleus + gastrocnemius) di kaki tidak bekerja lalu menyebabkan darah berkumpul di kaki saja! Darah yang terlalu lama berkumpul menyebabkan platelet akan melekat di antara satu sama lain dan boleh membentuk Deep Vein Thrombosis (DVT) ! Darah yang terlalu lama berkumpul ini berlaku juga di organ dalaman serta otot otot yang lain. Ini menyebabkan aliran pertukaran oksijen dan karbon monoksida jadi lembab. Karbon Dioksida yang berkumpul dan tidak dilepaskan dlam paru paru larut dalam darah membentuk asid karbonik! Suhu sejuk dalam hawa dingin membuatkan pernafasan anda jadi sembab (shallow breathing). Shallow breathing menyukarkan pertukaran gas karbon dioksida dan oksijen berlaku dlaam peparu... ini menyebabkan darah anda berasid jika sellau berada dalam hawa dingin ! Persekitaran berasid amat sesuai bagi sel sel kanser untuk bercambah seterusnya merebak!! Tak percaya? Bandingkan tahap kesihatan anda dengan tahap kesihatan petani, pesawah, nelayan serta penoreh getah. Tahap kesihatan mereka ini haruslah juga terdiri dari mereka yan selalu aktif bekerja serta tidak merokok!!!

Menurut Dr. Toben Deill, Presiden dari “International Association of Gerontology” di Keponhagen, Denmark, seseorang dapat mencapai usia 120 tahun. Dr. Barts mengatakan bahwa manusia itu dapat hidup sampai 150 tahun; sedang menurut dr. C.M. McCoy, dari Cornel Univercity, umur manusia itu dapat mencapai 140 tahun. Bahkan ahli pun mengatakan usia manusia itu seharusnya tidak kurang 120 tahun.
Waktu diadakan konvensi di Keponhagen, Denmark, dari hal gerontology (ilmu yang mempelajari usia tua), 500 makalah telah dikemukakan untuk didiskusikan. Semua peserta konvensi setuju bahwa usia manusia seharusnya berkisar 120-140 tahun.
Manusia sebelum air bah
Nama
Usia Dewasa
Usia
Adam
130 tahun
930 tahun
Seth
105 tahun
912 tahun
Enos
90 tahun
905 tahun
Kainan
70 tahun
910 tahun
Mahalalel
65 tahun
895 tahun
Jared
162 tahun
962 tahun
Henokh
65 tahun
365 tahun
Methusaleh
187 tahun
969 tahun
Lamekh
182 tahun
777 tahun
Nuh
100 tahun
950 tahun
Manusia setelah air bah
Nama
Usia Dewasa
Usia
Shem
100 tahun
600 tahun
Arphaxad
35 tahun
438 tahun
Salah
30 tahun
433 tahun
Serug
30 tahun
230 tahun
Nahor
29 tahun
148 tahun
Terah
70 tahun
205 tahun
Ibrahim
27 tahun
175 tahun
Usia hewan
Jenis
Usia Dewasa
Usia
Kucing
1 ½ tahun
10 tahun
Anjing
2 tahun
12 tahun
Kuda
4 tahun
25 tahun
Gajah
10 tahun
60 tahun
Lembu
6 tahun
40 tahun
Buaya
10 tahun
60 tahun
Simpanse
6 tahun
40 tahun

Penemuan ini sangat mengejutkan rakyat biasa. Suatu penemuan yang bertentangan dengan kenyataan. Hidup diantara 120-140 tahun adalah dua kali lebih panjang dari usia manusia sekarang.
Penelitian selanjutnya menunjukkan usia seseorang seharusnya di antara 6-7 kali usia dewasanya. Usia dewasa yang dimaksud adalah usia yang secara fisik dan emosi dapat melahirkan keturunan serta sanggup mengurusi kebutuhan dan kelangsungan hidupnya. Di Indonesia, usia dewasa seseorang sekitar 20 tahun. Berdasarkan pendapat tadi, seharusnya usia orang Indonesia dapat mencapai 120-140 tahun.

Usia Manusia Moden
Di bawah ini perbandingan usia manusia modern dengan usia dewasanya. Jika seseorang dianggap dewasa pada usia 20 tahun, seharusnya manusia modern itu dapat hidup 120-140 tahun atau 6-7 kali usia dewasanya. Namun, pada kenyataannya berbeda. Orang Amerika yang dewasa pada usia 20-25 tahun hanya berusia rata-rata 68 tahun atau 2,7-3,4 kali usia dewasanya. Sedangkan orang Indonesia yang dewasa pada usia 20 tahun usia harapan hidup rata-ratanya adalah 55-60 tahun, berarti hanya 2,7-3 kali usia dewasanya.
Ada beberapa penyebab mengapa usia manusia modern lebih pendek daripada orang-orang zaman purba dan makhluk hidup lainnya. Penyebab utama yang dapat dikemukakan adalah makanan yang dimasak. Makanan akan kehilangan banyak vitamin dan phyto nutrien selepas dimasak! Rakyat Jepun yang gemar makan mentah serta gemar berbasikal mempunyai jangka hayat ( + >80 tahun ) dan tahap kesihatan yang lebih tinggi dari anda ! Di bawah ini perbedaan kebiasaan manusia modern dengan hewan yang mempengaruhi panjang usia.
  • Hanya manusia yang mempunyai dapur, monyet cimpanzee tidak.
  • Hanya manusia yang suka memasak, gajah tidak.
  • Hanya manusia yang mengenal bumbu, sapi tidak.
  • Hanya manusia yang menggoreng, kuda tidak.
  • Hanya manusia yang mengguna api, kucing tidak.
  • Hanya manusia yang meneguk minuman keras. merokok, buaya tidak.
Keterangan di atas menunjukkan manusia itu banyak makan makanan yang dimasak, sedangkan hewan-hewan itu praktis makan makanan alami segar tanpa dimasak. Demikian pula Adam dan Hawa, dengan semua keturunannya selama bertahun-tahun lamanya hanya makan buah-buahan, biji-bijian, dan sayur-sayuran yang tidak dimasak. Makanan segar seperti ini, di samping mempengaruhi panjangnya usia, juga dapat memelihara kesehatan tubuh.

Orang Hunza: Tersehat dan Terpanjang Usianya di Dunia
Orang Hunza adalah orang tersehat dan terpanjang usianya di dunia. Rata-rata usia orang Hunza adalah 120-140 tahun. Faktor utama yang membuat mereka sehat serta panjang usia adalah jenis makanan yang dimakan. Mereka banyak makan makanan segar dan kurang makan makanan dimasak; mereka praktis hanya sedikit makan daging dan makan makanan berlemak.
Orang-orang Hunza ini hidup di pegunungan Himalaya, di barat laut Kashmir, sebelah selatan Pakistan atau di barat daya Afganistan. Tempat ini bebas dari polusi dan dipenuhi udara pegunungan yang bersih dan segar. Airnya yang jernih keluar dari bebatuan dan dapat diminum tanpa harus dimasak terlebih dahulu.
Orang-orang Hunza tersebut bebas dari berbagai jenis penyakit berbahaya. Di sana tidak ada orang yang berpenyakit kanker, jantung, tekanan darah tinggi, rematik, encok, diabetes, paru, ginjal, penyakit jiwa, mandul, atau penyakit lain yang sering melanda dunia dewasa ini. Umumnya orang Hunza meninggal karena usia tua, bukan karena penyakit.
Orang-orang Hunza yang sudah berusia 100 tahun masih bekerja di ladang, sama seperti orang-orang di Indonesia yang berusia 50 tahun, bahkan pada usia 100 tahun orang-orang Hunza masih aktif berolahraga di lapangan, seperti bermain bola kaki atau voli.
Selain pengaruh makanan yang bergizi, udara segar, dan air bersih, orang-orang Hunza juga hidup tentram tanpa banyak berkeluh-kesah. Pengaruh materialisme, bersaing dengan tetangga, mencari kedudukan, bersaing politik, dan semua hal yang menegangkan kehidupan tidak mengganggu kehidupan mereka. Saling menolong di antara sesamanya membawa kepuasan jiwa sehingga sangat mendukung kesehatan mereka.
Keadaan tersebut berbeda dengan manusia moden dewasa ini yang umumnya makan makanan yang tidak lagi bergizi lengkap, polusi udara kota yang semakin parah, air yang kurang bersih, dan kehidupan yang mencekam. Akibatnya, timbul berbagai jenis penyakit yang melumpuhkan semangat dan memudarkan masa depan yang cerah. Namun, jangan putus asa, tidak ada penyakit yang tidak bisa disembuhkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.