Sabtu, 7 Julai 2012

Sel darah putih bunuh sel kanser




Sel-sel yang membunuh kanser telah ditangkap pada kamera - dalam imej 3D dengan lebih terperinci berbanding sebelum ini. Sekumpulan saintis British menggunakan penyepit-penyepit laser optik dan mikroskop yang berkuasa untuk menganalisis mekanisme dalaman sel.

Ia didedahkan dalam resolusi yang tertinggi setakat ini, bagaimana sel-sel darah putih memusnahkan tisu yang berpenyakit menggunakan 'granul maut'. Profesor Daniel Davis, dari Imperial College London, berkata: "Sebenarnya melihat apa yang sedang berlaku di dalam badan kita secara terperinci seperti itu adalah satu tawaran yang sangat besar."

"Anda tidak boleh menimba ilmu ini dengan apa-apa cara lain. Anda boleh membaca semua tentang gen dan molekul individu dan apa yang sepatutnya berlaku tetapi tiada apa-apa yang memberi ganjaran seperti ini." . "Sama seperti ahli astronomi membina teleskop yang lebih besar dan lebih baik untuk melihat lebih teliti ke kedalaman angkasa lepas, kami sedang membangunkan mikroskop yang lebih kuat untuk melihat perkara-perkara di peringkat kuantum." Mikroskop boleh menangkap imej dengan cepat dan visual secara terperinci yang cukup tinggi untuk mendedahkan aktiviti mereka.

Kebanyakan mikroskop melihat imej dalam satah mengufuk. Maka untuk melihat antara muka antara dua sel di mana-mana orientasi lain perlukan 'susunan' beberapa imej mendatar yang digabungkan untuk membuat imej 3D. Ini dengan ketara menghadkan kelajuan di mana sel dinamik boleh dilihat dan mengurangkan kualiti imej. Prof Paul French, dari Imperial College London yang telah membantu membangunkan mikroskopi itu berkata: "Menggunakan penyepit-penyepit laser untuk memanipulasi antaramuka di antara sel-sel hidup ke dalam orientasi mendatar bermakna mikroskop kami boleh mengambil banyak imej antaramuka hubungan sel berturut-turut dengan pantas.". "Ini telah menyediakan cara yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk terus melihat proses molekul dinamik yang berlaku di antara sel-sel hidup."

Profesor Ilan Davis, dari University of Oxford, di mana kumpulan itu menggunakan teknik resolusi super untuk penyelidikan biologi sel asas, berkata: "mikroskop kami telah memberikan kami pandangan yang belum pernah berlaku di dalam sel-sel NK yang hidup menangkap imej resolusi super-3D struktur sel pada dua kali ganda resolusi biasa mikroskop cahaya konvensional." . "Kaedah ini, yang dibangunkan di University of California San Francisco oleh Profesor John Sedat, memaksimumkan jumlah cahaya yang ditangkap daripada spesimen itu pada masa yang sama mengurangkan jumlah cahaya yang berkeliaran di dalam instrumen itu."

P/S : Masalahnya bagaimana cara nak kuatkan sel sel darah putih anda agar buikan hanya sel kanser yang dapat ditelan tetapi juga segala virus dan bacteria!!! Caranya mudah saja iaitu dengan memakan herba dan sayur sayuran hijau, minyak kelapa dara , air jus buah buahan asli, cukup tidur, riadah dan senaman secukupnya  , hindari stress, hindari pengawet, perasa (MSG) serta pewarna makanan dsbnya. Anda boleh cari dalam blog ini… 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.