Ahad, 15 April 2012

Makanan melawan kanser

Kanser payudara merupakan penyakit berbahaya, sudah saatnya anda untuk waspada dengan selalu melakukan pemeriksaan teratur, serta melakukan pola hidup sihat untuk mencegah penyakit ini berkembang dalam tubuh anda. Ada beberapa cadangan menjaga pola makan dengan mengkonsumsi bahan organik sihat yang mengandungi bahan anti kanser untuk mencegah dan melawan sel-sel kanser yang berbahaya. Beberapa makanan yang dianjurkan untuk dikonsumsi, untuk mencegah dan melawan sel-sel kanser.

1. Brokoli
Brokoli mengandungi tahap tertinggi indole-3 carbinol, yang oleh para ahli dilaporkan dapat melambatkan proliferasi sel. Para penyelidik di Berkeley telah mendapati bahawa brokoli boleh menghentikan pertumbuhan sel kanser - walaupun mereka masih berhati-hati dalam uji klinis dengan manusia. Tapi sementara itu? Makanlah lebih banyak brokoli.

2. Buah Berries
Blueberry dan Raspberry sangat tinggi kandungan antioksidannya dalam melawan kanser Antioksidan juga boleh membuat anda awet muda. Stroberi dan Nlackberry juga mengandungi asid ellagic, yang merupakan zat pertahanan yang kuat, untuk melawan kanser.

3. Cod Liver Oil
Memang tidak begitu lazat, tapi cod liver oil adalah sumber vitamin D, zat yang merupakan suatu keharusan untuk pencegahan kanser. Para penyelidik menunjukkan bahawa Vitamin D melambatkan pertumbuhan sel kanser.

4. Halia
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa halia boleh membunuh sel kanser. J. Rebecca Liu adalah pembantu profesor kebidanan dan ginekologi di Universiti Michigan di Ann Arbor yang mempelajari kanser. Beliau berkata, zat yang terkandung dalam Halia memanipulasi sel-sel kanser, untuk bunuh diri dengan mencerna dirinya sendiri. "Dan ini adalah dimelakukan tanpa merugikan sel-sel sihat di sekitarnya.

5. Tomato merah
Merupakan bahan kegemaran di menu salad, mengandung lycopene yang tinggi, yang merupakan antioksidan penyerang radikal bebas pencetus kanser. Beberapa kajian menyambung tomato dengan turunnya serangan kanser payudara. Para ahli menyarankan makan buah ini dengan minyak zaitun, minyak yang berfungsi untuk mengaktifkan lycopene.

6. Bawang putih
Bawang putih mengandungi komponen sulfur organik yang merupakan penghambat yang berkesan daripada proses perkembangan kanser. "Hal ini juga berkesan untuk merangsang sistem kekebalan tubuh.

7. Teh
Merupakan bahan yang mengandungi flavonoid yang tinggi, yang dikenali untuk sebagai antioksidan. Dilaporkan sebuah kajian menganalisis kebiasaan gaya hidup hampir 3,000 orang, menunjukkan bahawa perempuan post menopause yang mendapat cukup flavonoid 46 peratus lebih rendah risikonya mengalami kanser payudara berbanding dengan mereka yang kurang mendapatkan asupan flavonoid. "

8. Cendawan
Mary Vance menjelaskan cendawan "seperti shiitake dan Reishi berfungsi meningkatkan kekebalan tubuh dan menyerang sel-sel kanser." Cendawan mengandungi protein lektin, yang menyerang sel-sel kanser dan menghalang mereka berkembang lebih lanjut.

9. Bayam Hijau, salad, dan lobak Switzerland
Makanan-makanan ini mengandungi zat anti kanser antioksidan dan mineral. American Institute for Cancer Research melaporkan bahawa beberapa bahan kimia dalam bahan makanan ini boleh menyekat pertumbuhan beberapa sel kanser.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.