Ahad, 15 April 2012

Air penyembuh semulajadi

Air merupakan satu anugerah dari Tuhan yang mempunyai banyak kebaikan kepada manusia. Setiap hari kita pasti akan minum air, walaupun airnya berbeza rasa dan isipadunya, tetapi sejauh mana kita tahu tentang air tersebut, bagaimana fungsinya pada badan kita. Jadi insyaAllah pada post kali ini, saya ingin buka satu rahsia air dalam perubatan, yang mungkin ramai antara kita masih belum tahu.

Cuba kita fikirkan sebentar, kenapa apabila dunia semakin moden, pelbagai ubat dihasilkan, tetapi kadar penyakit dan kematian juga semakin meningkat? Manusia cuba menghasilkan ubat, berdasarkan pengetahuan dan pandangan mereka, tetapi tetap tidak boleh menyembuhkan semua penyakit yang diciptakan Tuhan. Sedangkan dalam hadis riwayat Bukhari, dari Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda "Bagi setiap penyakit yang diturunkan Allah, ada ubat yang juga diturunkanNya."

Dr. Batmanghelidj, M.D. berjaya menerangkan tentang kebenaran disebalik dunia perubatan, dan rahsia air sebagai ubat semulajadi. Beliau sedar akan rahsia ini, ketika dia dipenjarakan selama dua tahun tujuh bulan di Evin Prison. Dia sebagai seorang doktor bertauliah, merawat rakan sepenjaranya yang sakit ulser perut (peptic ulser) hanya dengan memberikannya dua gelas air. Dalam masa lebih kurang 8 minit, sakitnya hilang. Mulai dari peristiwa itu, Dr, Batmanghelidj menyuruhnya minum dua gelas air setiap 3 jam, dan rakannya itu sembuh sepenuhnya. Beliau berjaya menyembuhkan 3000 rakan penjaranya yang menderita 'stress-induced peptic ulcer' hanya dengan menggunakan air. Sepanjang beliau berada dipenjara tersebut, beliau telah melakukan eksperimennya tentang kesan penyembuhan air, dan hasil kajiannya berjaya dikeluarkan dalam Journal of Clinical Gastroenterology pada June 1983. Konsepnya sangat mudah, iaitu mengembalikan badan kepada keadaan fisiologinya yang normal. Air merupakan elemen yang sangat penting dalam setiap proses fisiologi tubuh, sebagai pelarut dan pembawa bahan-bahan penting. Lebih kurang 75% daripada isipadu badan, dan 85% daripada otak kita terdiri daripada air. Apabila badan kekurangan elemen penting ini, maka badan akan menunjukkan "dis-ease", keadaan tidak senang atau kata lainnya ialah penyakit. Keadaan ini lama-kelamaan akan membawa kepada penyakit degeneratif yang selalu masyarakat kita hadapi.

Keadaan ini dipanggil sebagai Unintentional Chronic Dehydration (UCD), yang merupakan salah satu penyebab penyakit badan, termasuk kanser. Hasil kajian Dr Batmanghelidj selama 18 tahun, dan pengalaman 33 tahun sebagai doktor, akhirnya berjaya menemui ubat yang sangat mudah didapati oleh semua orang, iaitu air.
UCD: A New Medical Discovery
Kekurangan air tidak semestinya ketika kita sedang kehausan, tetapi keadaan sakit itu sendiri merupakan tanda-tanda badan kita kekurangan air. Dalam bukunya, 'Water Cures: Drugs Kill', beliau menyatakan bahawa apabila umur semakin meningkat, otak semakin lambat dalam memberitahu kita bahawa kita sedang kehausan. Antara sebabnya adalah kerana otak tersebut sudah "adapted" dengan keadaan kekurangan air itu, dan haus hanya terasa apabila level air dalam badan betul-betul rendah dari nilai yang disetkan oleh otak. Jadi, kita tidak boleh minum air hanya ketika haus, tetapi minumlah untuk membekalkan air secukupnya, untuk fisiologi tubuh yang baik. Air yang secukupnya mampu mencegah dan merawat penyakit-penyakit seperti sakit ulu hati (heartburn), sakit sendi (arthritis), sakit belakang (backpain), asma, dan migraine. Penyakit kencing manis, darah tinggi, kolesterol tinggi, dan kanser, yang merupakan penyebab kepada kematian dikalangan masyarakat hari ini, semuanya boleh disembuhkan dengan minum air yang secukupnya, dengan izin Allah Taala. "Dan jika Allah menimpakan suatu bencana kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tidak ada yang dapat menolak karuniaNya. Dia memberikan kebaikan kepada siapa saja yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya. Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang" -surah Yunus, 10:107-
Bagaimana kita ingin tahu bahawa kita kekurangan air? Salah satu cara yang mudah ialah dengan memerhati warna air kencing kita. Air kencing yang jernih menunjukkan air yang mencukupi, semakin kuning air kencing kita, bermakna semakin teruk dehidrasi kita. Kesan dehidrasi pula ialah mudah penat, kulit, bibir dan mulut yang kering, stres, pening kepala, asma, sakit belakang, darah tinggi dan banyak lagi. Jadi, minumlah air secukupnya, tiap kali bangun tidur, ketika belajar, dan bila-bila saja. Air yang terbaik ialah air kosong, kurangkan minum air manis. Bawalah air setiap masa, dan jadikan sebagai satu tabiat. Percayalah, bahawa kita sendiri boleh merawat setiap penyakit, dan jangan lupa untuk meletakkan pengharapan pada Allah, Tuhan Yang Maha Penyembuh.
Frequently asked questions

Sebagai manusia, kita akhirnya akan kembali kepada ciptaan Allah itu sendiri, hanya Tuhan yang mengetahui keperluan hamba-hamba yang diciptakanNya. Banyak lagi penerangan mengenai air ini, tetapi tidak saya ceritakan sepenuhnya dalam post ini. Saya cuma mengharapkan agar kita sedar tentang perkara ini, dan mencari sendiri rahsia air tersebut, insyaAllah.  Maklumat selanjutnya, layari www.watercure.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.