Selasa, 12 Jun 2012

BeeHoon penyebab kanser

BeeHoon menyebab kanser


Orangramai diminta waspada tatkala membeli beehoon terutama yang diimpot dari negara China.

 

Ini ekoran dari laporan bahawa sejumlah besar beehoon yang dihasilkan dari negara tersebut diperbuat dari bijiran yang rosak dan mengandungi bahan tambahan “carcinogenic” yang boleh menyebabkan cancer dijual berleluasa di selatan China, demikian berita dari AFP hari ini.

Terdapat hampir 50 kilang di bandar Dongguan di selatan China berhampiran Hong Kong mengeluarkan kira-kira 500,000kg beehoon tercemar setiap hari yang menggunakan bijiran yang rosak dan hapak, Beijing Youth Daily dipetik.
Pengeluar yang tertekan dengan kenaikan kos telah merendamkan untuk memutihkan beras yang rosak menggunakan kimia tambahan seperti sulphur dioxide dan lain-lain bahan yang boleh menyebabkan cancer untuk menghasilakan setengah kg bijiran ditukarkan menjadi tiga paun beehoon, tambahnya.

Beras yang bermutu rendah yang biasanya diuntukkan makanan binatang sebelum kenaikan harga barang-barang meningkat secara mendadak di China pada separuh tahun kedua 2010, lapor akhbar tersebut, yang menemuramah para pemborong..

Beehoon, sering digoreng dan dihidangkan bersama perencah daging dan sayuran merupakan makanan kegemaran di selatan China.

Beberapa minggu lepas, beberapa siri insiden yang melibatkan pengambilan beehoon tercemar telah dilaporkan di dalam media menjelang sambutan Tahun Baru dan Tahun Baru China – ketika pembelian makanan dan arak biasanya meningkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.