Rabu, 12 Disember 2012

Produk melamin disita


Melamine: 86 lagi produk disita

25/09/2008 6:55pm

ARKIB : 25/09/2008

Oleh HASHNAN ABDULLAH

PUTRAJAYA 25 Sept. – Sebanyak 86 lagi produk makanan di seluruh negara disita hari ini kerana disyaki tercemar dengan melamine setelah 53 produk disita semalam, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican. Bagaimanapun, kata beliau, tujuh daripada 53 produk yang disita semalam didapati mematuhi standard bagi kandungan melamine yang dibenarkan.

Menurutnya, kesemua 86 produk terbabit telah dihantar ke Jabatan Kimia untuk dianalisis bagi menentukan sama ada ia mematuhi standard yang ditetapkan. Pada masa sama, kata beliau, kementerian turut mendapati 574 produk daripada 25 syarikat tidak terlibat dalam isu melamine dari China.

``Tujuh produk yang didapati mematuhi standard bagi kandungan melamine dibenarkan ialah Chocolate Coated Wafer (Passion), Oreo White Chocolate Wafer Stick (Kraft) dan Mini Cornetto Chocomint & Tiramisu Flavoured (Wall's). ``Produk-produk lain pula adalah Moo Soft Cookie Sandwich (Wall's), Susu Tepung 123 Honey (Dutch Lady), Susu Berperisa Strawberry (Dutch Lady) dan Susu Tepung Rumusan Bayi (Frisolac),'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.- Utusan.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.