Ahad, 7 April 2013

Ubat Tahan sakit dan kesan buruknya


Ubat Tahan sakit dan kesan buruknya

Tahukah anda apa itu ubat tahan sakit?

Ubat tahan sakit ada yang dari jenis dalam keluarga (dadah) opiods dan juga keluarga ubat penahan sakit dari jenis bukan dadah opiods (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs NSAIDs)! Disini kita bincangkan ubat tahan sakit dari jenis yang bukan dadah opiods iaitu NSAIDs!

 

Contoh Ubat Tahan sakit: Perasankah anda mereka semua berasal dari kimia sintetik !!!

1.   Aspirin & Salicylamide & Benorylate

2.   Phenylbutazone & Oxyphenbutazone

3.   Indomethacin & Sulindac

4.   Ibuprofen & Naproxen & Ketoprofen & Fenoprofen & Flurbiprofen

5.   Mephenamic acid & Enfenamic Acid

6.   Diclofenac sodium & Tolmetin

7.   Piroxicam & Tenoxicam

8.   Ketorolac

9.   Paracetamol

10.               Metamizol & Propiphenazone

11.               Nefopam

 

 

Ubat Tahan sakit punya kesan sampingan seperti:

1.   Merosakkan permukaan dalaman perut dan peptik ulcer mengakibatkan pendarahan dalam usus dimana najis anda menjadi hitam berkilat = dark tarry stool @ malena !

2.   muntah + loya + senak ulu hati + pendarahan usus

3.   rashes,

4.   urticaria ,

5.   meleleh air hidung (rhinorhea)

6.   bengkak saluran darah (angio edema)

7.   lelah

8.   tindakan alahan teruk yg boleg bawa maut = anaphlaxis

9.   pening + telinga berdesing + kepala pusing2 + pandangan kabur + penglihatan kabur

10.               keliru atau tak keruan

11.               merencatkan kebolehan badan melawan penyakit secara semulajadi kerana sifatnya antiiflammatory !

 

Jadi anda perlu berhati hati bila makan ubat penahan sakit NSAIDs. Biasanya paracetamol adalah ubat NSAIDs yang dikatakan mereka sebagai NSAIDs paling selamat. Namun begitu penggunaan jangka panjang paracetamol berkaitan dengan penyakit sirosis hati ( liver cirrhosis ) !!!

Malangnya, terdapat sebilangan doktor yang memberikan ubat penahan sakit secara terus menerus kepada pesakit demi mendapat untung wang besar hingga menimbulkan pelbagai kesan buruk yang tidak diingini kepada anda !!!!! Banyak juga yang menjualnya terus dengan cara atas kaunter untuk tempoh yang panjang! Malang sekali, ramai warga tua amat menyukai kombinasi ubat steroids + ubat tahan sakit bagi menghilangkan sakit lutut & sakit sakit badan mereka dsbnya !!!

Contoh masaalah pesakit dan penyelesaian mudah para doktor mata duitan:

 

 

 
Tindakan doktor penjana wang besar
Tindakan sepatutnya yang beretika :
Sakit Lutut , Sakit Belakang ; Sakit Urat dan lain lain jenis sakit sendi tulang atau sakit sakit badan
Inject dalam otot ubat prednisolone (steroids) + diclofenac sodium (Ubat tahan sakit) sekali setiap 2 minggu -  doktor jana wang besar !!!
Ajar anda cara cara angkat barang yang sepatutnya!
Buat kerja jangan secara berterusan.
Rehat antara kerja.
Jangan angkat beban terlampau berat.
Belajar dari pakar ergonomik untuk cara cara mengangkat atau bergerak dengan betul.
Beri ubat glucosamine sulfate sejenis ubat yang boleh meningkatkan kandungan tulang rawan yang telah haus dalm sendi tulang anda.

 

Justeru itu, anda perlu berhati hati apabila menerima atau membeli ubat tahan sakit dari atas kaunter!! Hak anda untuk tanya apa jenis ubatnya dan juga hak anda tanya apa kesan kesan sampingannya !!! Sekiranya mereka enggan menjawab soalan yang anda kemukakan, anda boleh laporkan doktor itu ke Majlis Perubatan Malaysia (Malaysian Medical Council) atau unit UKAPS KKM untuk tindakan lanjut !!!

Ubat penahan sakit semulajadi adalah lada pintal ; tetapi tiada syarikat farmasi mahu memprosesnya kerana ia tidak menjana keuntungan tinggi tambahan pula disebabkan lada pintal adalah tumbuhan semulajadi ciptaan Allah, ia telah dinafikan hak sebagai produk perdagangan komersil kerana ia tidak boleh dipatenkan bagi menjana wang besar bagi mereka yang tamak halobakan wang dan keuntungan duniawi semata mata !!!!!

 

Sedarkah anda bahawa ubat ubat yg anda dapat ketika anda pergi klinik adalah tertumpu kepada 2 jenis ubat saja iaitu dari keluarga antibiotik dan ubat penahan sakit. Sekali sekala mereka memberi anda ubat hormon kepada anda seperti ubat tiroid dan pil perancang… Biasanya ubat2 mereka adalah dibuat dari kimia sintetik dan ada kesan sampingan. Jangan lupa bertanyakan kesan sampingan ubat anda kepada si pemberi ubat… Jarang sekali anda diberikan ubat dari sumber semula jadi dan tiada atau kurang kesan sampingan !!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.