Sabtu, 6 Julai 2013

Khasiat Badam



 

ALMOND (Prunus dulcis), adalah tanaman asli Timur Tengah, buahnya sebenarnya bukan merupakan kacang, namun merupakan buah berbiji yang terdiri dari kulit luar yang diselubungi cengkerang keras. Almond biasanya dijual dalam bentuk masih bercengkerang atau juga dengan cengkerang yang telah dikupas. Nama lainnya ialah buah badam.

Meskipun almond berasal dari Timur Tengah, akan tetapi kini banyak negara yang membudidayakannya, antara lain Amerika Syarikat, Sepanyol, Syria, Itali, Iran, Marocco, Turki dan China. Almond dapat digunakan secara langsung dan juga diolah. Hirisan almond dapat ditambahkan pada ais krim, coklat atau biskut. Almond dapat pula dibuat menjadi “susu almond”, terutama diperuntukkan bagi orang yang memiliki intoleransi laktosa dan juga vegetarian ( orang yang hanya makan sayuran sahaja).

Kandungan dan khasiat Almond.

Almond mengandung 49% minyak, di mana tersusun atas 62% asam lemak omega-9, 24% asam lemak omega-6, dan 6% asam palmitat. Oleum amigdalae, adalah sejenis minyak yang diperoleh dari almond, yang tergolong gliseril oleat. Minyak ini memiliki aroma ringan dan berasa kacang, tidak larut alkohol, namun mudah larut dalam kloroform atau eter. Ternyata almond juga bernutrisi, almond mengandung 26% karbohidrat (12% serat makanan, 6,3% gula, serta 0,7% pati).

Selain itu almond kaya akan vitamin E, yakni 24 mg per 100 gram. Almond juga memiliki banyak kandungan asam lemak tak jenuh, yang dapat menurunkan KOLESTEROL LDL. Nutrisi lain yang terdapat pada almond adalah vitamin B, vitamin C, kalsium, zat besi, magnesium, fosfor, kalium dan zink. Almond dikatakan boleh membantu mempercepatkan pergerakan makanan di kolon dan mencegah barah usus besar.

Beberapa penelitian terbaru mengaitkan almond dengan penurunan kolesterol LDL. Almond juga memiliki khasiat anti inflamasi/radang, memperkuat daya tahan tubuh dan melindungi hati.

 PS : Jangan simpan sebarang kekacang atau bijirin dalam tempoh terlampau lama dikhuatiri ia ditumbuhi kulat yang mengeluarkan ochratoxins dan aflatoxins yang boleh merosakkan badan anda pula...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.